Friday, October 30, 2009

Kerajaan kaji kemungkinan perkenal j-QAF di sekolah menengah

KUALA LUMPUR - Kerajaan sedang mengkaji kemungkinan memperkenalkan pengajian Jawi, al-Quran, Arab dan Fardu Ain (j-QAF) di peringkat sekolah menengah bagi memastikan pelajar memahami secara mendalam perkara asas yang terdapat di dalam ajaran Islam.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, kajian itu dilakukan berikutan prestasi murid di sekolah rendah yang mengikuti pengajian itu amat menggalakkan.
''Purata kelulusan bagi ujian amali wuduk ialah 98.97 peratus, amali solat bacaan (90.26 peratus), amali solat perlakuan (99.25 peratus), bahasa Arab (81.24 peratus) dan Jawi (89.87 peratus),'' katanya menjawab soalan tambahan Datuk Lilah Yasin (BN-Jempol) pada sidang Dewan Rakyat di sini hari ini.
Lilah bertanya mengenai langkah kerajaan memperluaskan pembelajaran bahasa Arab di peringkat sekolah menengah.
Dalam pada itu, Mohd. Puad berkata, kerajaan akan membina lebih banyak sekolah menengah kebangsaan agama berikutan minat yang tinggi di kalangan ibu bapa menghantar anak-anak ke aliran itu.
Menjawab soalan asal Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Pas-Marang), beliau berkata, peruntukan untuk bidang pendidikan Islam dan bahasa Arab yang diagihkan Kementerian Pelajaran kepada Bahagian Perkembangan Kurikulum pada tahun ini ialah RM1.2 juta.
Menurut beliau, pendidikan Islam penting dihayati bagi membuktikan agama itu menekankan keamanan dan tidak menolak pembangunan.
''Langkah ini bagi menepis desakan Barat yang mahu pendidikan Islam dihentikan kerana ia akan melahirkan lebih ramai pengganas.

J-QAF diiperkenal di sekolah menengah

KUALA LUMPUR — Kerajaan sedang mengkaji kemungkinan untuk memperkenalkan pengajian Jawi, Al-Quran, Arab dan Fardu Ain (j-QAF) di peringkat sekolah menengah sebagai langkah untuk memperluaskan pengajian bidang tersebut.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, setakat ini prestasi pelajar yang mengikuti program itu amat menggalakkan walaupun di kalangan pelajar yang belum mencecah tahun enam.
"Data pencapaian (lulus) adalah seperti berikut, amali wuduk 98.97 peratus, amali solat bacaan 90.26 peratus, amali solat perlakuan 99.25 peratus, bahasa arab 81.24 peratus, dan Jawi 89.87 peratus,” katanya di Dewan Rakyat di sini hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan tambahan Datuk Lilah Yasin (BN-Jempol) yang bertanya mengenai langkah kerajaan dalam meluaskan pembelajaran bahasa Arab di peringkat sekolah menengah.
Dr. Mohd. Puad berkata, kerajaan juga akan membina lebih banyak sekolah menengah kebangsaan agama memandangkan minat dan permintaan yang tinggi di kalangan ibu bapa untuk menghantar anak-anak ke sekolah aliran itu.

Isu guru pelatih gemuk selesai

KUALA LUMPUR - Hanya salah faham sahaja dan kes seorang pelatih guru di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Rajang, Sarawak yang mendakwa telah diminta berhenti kerana terlalu gemuk, selesai.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, pelatih itu akan meneruskan latihannya seperti biasa untuk menjadi seorang guru kerana dasar kerajaan adalah jelas iaitu tidak pernah menetapkan syarat individu gemuk tidak boleh diterima menjadi guru.
Jelasnya, dalam setiap perkara berbangkit setiap pihak perlu merujuk kembali kepada peraturan sedia ada iaitu tiada syarat khusus berkenaan.
''Ia sebenarnya adalah salah faham sahaja, tidak timbul isu Kementerian Pelajaran memberi arahan supaya pelatih itu diberhentikan kerana terlalu gemuk.
''Kes ini dikira selesai dan tidak berbangkit lagi kerana dalam apa-apa perkara kena rujuk kepada peraturan sedia ada, dia akan teruskan latihan untuk menjadi guru,'' katanya.
Mohd. Puad berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan pelancaran rancangan animasi kanak- kanak terbaru, Boo and Me oleh KidsCo di sini hari ini.
Beliau diminta mengulas dakwaan pelatih di IPGM berkenaan, Joanna Gilbert Asson, 29, bahawa dia telah dimaklumkan oleh pegawai kanan institut itu bahawa dirinya tidak layak menjadi guru kerana terlalu gemuk.
Lulusan Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan dari Universiti Tenaga Nasional (Uniten) itu juga mendakwa pegawai terbabit telah memintanya mendaftar semula sebagai pelatih hanya setelah dia dapat menguruskan badannya yang kini seberat 110 kilogram.
Ketika diminta mengulas apa yang dimaksudkan salah faham itu, Mohd. Puad menjelaskan bahawa berkemungkinan besar nasihat sedemikian diberikan kerana pihak berkenaan beranggapan Joanna tidak mampu menjalankan tugasnya dengan baik.
''Mungkin ia lebih kepada budi bicara Jabatan Pelajaran negeri atau IPGM, tetapi ia tidak berbangkit lagi kerana peraturan asalnya adalah tiada syarat orang gemuk tidak boleh menjadi guru,'' katanya.
Beliau bagaimanapun menjelaskan bahawa nasihat atau pandangan pihak jabatan akan terpakai jika ia diberikan semasa proses pengambilan guru pada peringkat awal lagi sebelum diterima memasuki IPGM.
''Contohnya pelatih yang sedang sarat mengandung, semasa datang untuk proses pemilihan pengambilan, panel biasanya akan menasihatkannya supaya memohon semula selepas bersalin,'' jelasnya.

Sistem lahirkan pelajar cemerlang diperkenal

IPOH – Kementerian Pelajaran memperkenalkan Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah yang lebih holistik bagi melahirkan generasi pelajar cemerlang di negara ini.
Timbalan Menterinya, Dr. Puad Zarkashi berkata, langkah itu membolehkan pencapaian pelajar dinilai dalam kokurikulum dan potensi kecerdikan mereka.
‘‘Kita percaya sistem ini lebih menyeluruh dan jika diamalkan di sekolah akan membolehkan sekolah melahirkan pelajar cemerlang.
‘‘Kecemerlangan itu seharusnya disokong kuat oleh warga sekolah bagi memastikan budaya cemerlang ditingkatkan,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis sambutan Jubli Perak dan Hari Anugerah Cemerlang 2009 di Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Permaisuri Bainun (SMKRPB) di sini hari ini.
Majlis tersebut disempurnakan Raja Permaisuri Perak, Tuanku Bainun. Turut hadir Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir.
Puad berkata, kecemerlangan pelajar kini tidak lagi dinilai berdasarkan tahap kecerdikan semata-mata tetapi potensi kecerdikan yang dimiliki seseorang.

Kementerian perlu maklumat pelatih gemuk diberhentikan

KUALA LUMPUR - Kementerian Pelajaran memerlukan lebih banyak maklumat sebelum membuat ulasan mengenai dakwaan terdapat seorang pelatih di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Rajang, Sarawak diminta berhenti kerana terlalu gemuk.
Timbalan Menterinya, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, sehingga kini tiada sebarang maklumat diterima pihaknya daripada pengurusan IPGM itu walaupun berita mengenai perkara berkenaan telah disiarkan oleh akhbar.
"Saya tidak boleh membuat komen mengenai perkara ini kerana kita masih menunggu maklumat daripada pengurusan IPGM," katanya ringkas selepas mewakili kerajaan Malaysia menandatangani memorandum persefahaman dalam bidang pendidikan dengan kerajaan Republik Demokratik Timor Leste di Bangunan Parlimen di sini hari ini.
Republik itu diwakili Duta Besarnya ke Malaysia, Juvencio De Jesus Martins.
Martins sebelum itu membuat kunjungan hormat ke atas Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin di pejabatnya di Bangunan Parlimen.
Beliau mengulas laporan akhbar hari ini mengenai dakwaan pelatih di IPGM berkenaan, Joanna Gilbert Asson, 29, bahawa dia telah dimaklumkan pegawai kanan institut itu bahawa dirinya tidak layak menjadi guru kerana terlalu gemuk.
Lulusan Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan dari Universiti Tenaga Nasional (Uniten) itu juga mendakwa pegawai terbabit telah memintanya mendaftar semula sebagai pelatih hanya setelah dia dapat menguruskan badannya yang kini seberat 110 kilogram.
Dalam perkembangan lain, Mohd. Puad berkata, kerajaan Malaysia akan membantu melatih guru-guru dari Timor Leste di IPGM memandangkan republik itu tidak mempunyai kemudahan sedemikian.
"Bagi jangka masa panjang, kita juga akan turut membantu mewujudkan insitut pendidikan guru di negara berkenaan bagi memastikan ia dapat mengeluarkan lebih ramai guru terlatih," katanya.
Tambah beliau, kerjasama lain dengan republik itu akan melibatkan bidang latihan teknik serta vokasional, pembangunan kurikulum dan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam bilik darjah.

Maktab perguruan disaran wujud sukatan pelajaran khusus pribumi

KUALA LIPIS - Semua maktab perguruan disaran menyediakan sukatan pelajaran dan pedagogi pendidikan khusus untuk masyarakat Orang Asli dan pribumi agar mereka mampu menjadi pendidik yang berkualiti.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, cadangan tersebut bukan sahaja untuk masyarakat Orang Asli dan pribumi di negara ini tetapi menjadi rujukan bagi melatih Orang Asli dan pribumi dari luar negara.
Katanya, Institut Perguruan Tengku Ampuan Afzan Lipis adalah antara maktab perguruan pertama negara yang mempunyai Pusat Kecemerlangan Pedagogi dan memiliki kepakaran mengenai kajian tentang budaya dan cara hidup masyarakat Orang Asli.
''Kementerian Pelajaran akan terus meningkatkan tahap celik huruf di kalangan masyarakat Orang Asli dan pribumi bagi memudahkan mereka meneroka pelbagai ilmu menerusi pembacaan.
''Kementerian akan membuka lebih banyak Kelas Dewasa Pribumi (Kedap) di kawasan luar bandar dan perkampungan Orang Asli serta pribumi bagi membolehkan lebih ramai penduduk di situ celik huruf,'' kata Mohd. Puad.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Pusat Kecemerlangan Pedagogi Pribumi Peringkat Kebangsaan dan Konvokesyen Kedap di sini baru-baru ini.
Menurut Mohd. Puad, sehingga kini sebanyak 108 buah kelas Kedap dibuka di seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak dengan bilangan penuntut lebih 2,000 pelajar terdiri daripada ibu bapa dan mereka yang buta huruf.
Tambahnya, penubuhan Kedap bukan sahaja membolehkan golongan dewasa membaca, menulis serta mengira malah dapat menjamin masa depan mereka terutamanya di kalangan masyarakat Orang Asli yang tinggal di kawasan pedalaman dan terpencil.
Menurut beliau, dengan adanya pengetahuan serta ilmu melalui pembacaan, golongan buta huruf akan dapat mengubah nasib mereka sekali gus dapat meningkatkan modal insan di kalangan masyarakat pribumi itu sendiri.
Katanya, bagi menggalakkan lebih ramai ibu bapa menyertai Kedap, kerajaan menyediakan elaun harian RM19 sehari selain memberikan pakaian percuma kepada mereka yang mengikuti kelas tersebut.
''Penyertaan ibu bapa dan kalangan buta huruf itu secara tidak langsung akan menggalakkan anak-anak mereka bersaing dalam pelajaran dan sekali gus menjadikan Orang Asli berdaya saing dengan masyarakat lain,'' katanya.

Tuesday, October 6, 2009

Banyak sekolah pedalaman Sabah, Sarawak masih daif, kekurangan

Pengorbanan golongan pendidik pastikan kualiti pendidikan diterima sama seperti di bandar bandar

TANYALAH guru yang pernah berkhidmat di pedalaman Sarawak sekitar 1990-an dulu dan pasti menyifatkan keadaan sekolah tempat mereka mengajar amat daif dan serba kekurangan. Bangunan sekolah dibina daripada kayu, tiada bekalan air serta elektrik, terpaksa menaiki bot atau melalui jalan balak untuk sampai selain murid yang terpaksa berjalan kaki berjam-jam lamanya, berikutan kampung mereka terletak jauh di atas gunung atau di hulu sungai.

Realitinya sekarang, keadaan itu belum banyak berubah. Hampir 90 peratus sekolah di pedalaman Bumi Kenyalang masih dalam keadaan asal ketika ia mula dibina dengan murid yang kebanyakannya berasal daripada keluarga yang hidup di bawah paras kemiskinan terpaksa bergantung kepada bantuan Rancangan Makanan Tambahan (RMT) bagi mendapatkan makanan berzat.

Di Sarawak, sekolah dibahagikan kepada tiga kategori iaitu kawasan bandar serta luar bandar dan pedalaman yang dibezakan mengikut cara perhubungan ke lokasi itu sama ada ia boleh dihubungi melalui jalan darat atau terpaksa menempuh perjalanan sungai dan hutan tebal.

Bagi Guru Besar Sekolah Kebangsaan (SK) Lubok Tekurok, Limbang, Sumsu Jabat, cabaran berkhidmat di sekolah luar bandar atau pedalaman memberi pengertian sebenar pengorbanan yang terpaksa dilakukan golongan pendidik bagi memastikan ilmu pengetahuan dapat disampaikan kepada generasi muda.

Walaupun SK Lubok Tekurok hanya mempunyai enam kelas dengan jumlah murid tidak sampai 100 orang, Sumsu menganggap setiap mereka mempunyai potensi digilap menjadi permata yang dapat berjasa kepada keluarga dan negara suatu hari nanti.

"Ibu bapa di sekitar Lubok Tekurok bukan orang senang dengan kebanyakannya hanya bekerja sebagai nelayan atau petani kampung. Namun, sekurang-kurangnya mereka mempunyai keinginan melihat anak mereka menjadi insan yang lebih berjaya daripada mereka.

"Dengan bantuan kerajaan seperti bantuan buku teks, RMT dan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM), ia secara tidak langsung banyak membantu memastikan murid miskin ini meneruskan pendidikan mereka walaupun terpaksa belajar dalam keadaan serba kekurangan.

"Pencapaian SK Lubok Tekurok juga boleh dibanggakan dengan kita mensasarkan lebih 70 peratus calon yang menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) akan lulus semua mata pelajaran selepas mencatatkan lebih 50 peratus kelulusan pada tahun lalu," katanya ketika ditemui Berita Harian.

SK Lubok Tekurok adalah antara sekolah luar bandar di Sarawak yang dilawati Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkarshi, baru-baru ini, yang meninjau keadaan sekolah di negeri ini yang ternyata agak terkebelakang berbanding sekolah di Semenanjung. Beliau menyaksikan sendiri bagaimana murid semuda usia tujuh tahun tidak kira lelaki atau perempuan terpaksa berkongsi semuanya di dua blok bangunan asrama kayu, berkata kemudahan itu perlu dipertingkatkan segera, namun mengakui ia memerlukan peruntukan besar.

"Kementerian Pelajaran sedia maklum kebanyakan murid dan pelajar sekolah di Sabah dan Sarawak terpaksa tinggal di asrama sepanjang tempoh pembelajaran mereka sehingga ada adik beradik seramai empat atau lima orang serentak duduk di asrama sama.

"Apa yang dirisaukan adalah struktur sekolah yang kekal dalam keadaan kayu kerana jika berlaku sesuatu masalah seperti kebakaran, ia dengan mudah akan merebak dan jika tiada pelan kecemasan dibuat, kita bimbang berlaku insiden lain pula.

"Pada peringkat saya, memang ada cadangan sekolah di kawasan luar bandar dan pedalaman ini dinaik taraf kepada bangunan yang lebih sempurna. Namun ia mengambil masa serta memerlukan perbelanjaan besar memandangkan ada sekolah yang terletak terlalu jauh di hulu sungai," katanya.

Atas sebab itu, timbul idea bagi menggabungkan beberapa sekolah rendah di kawasan luar bandar atau di kampung berdekatan kepada hanya satu sekolah baru yang lebih sempurna dan mempunyai kemudahan setanding sekolah di bandar. Cadangan itu sebenarnya sudah dilaksanakan di kawasan luar bandar di Semenanjung dengan Kementerian Pelajaran terpaksa bertindak menutup beberapa sekolah di kawasan kampung sebelum semua murid sekolah diserap ke sekolah baru serba lengkap.

Beliau berkata, cadangan itu dilihat lebih praktikal dalam konteks sekolah di Sabah dan Sarawak kerana ia hanya memerlukan kerajaan mengeluarkan kos pembinaan sebuah sekolah baru berbanding terpaksa menaik taraf setiap sekolah luar bandar yang uzur. "Bagaimanapun, dengan hanya menaik taraf sekolah luar bandar, kita masih belum mampu mencapai tahap kecemerlangan yang dikehendaki jika ada masalah seperti ibu bapa masih enggan menghantar anak ke sekolah atau apabila tiba musim menuai, anak-anak dipaksa membantu di ladang.

"Kerajaan memang mampu menyediakan infrastruktur tetapi pengisiannya pula bagaimana? Disebabkan itu kita pada peringkat kementerian akan mencadangkan penubuhan satu unit khas bagi memantau sekolah luar bandar untuk memastikan kualiti pendidikan yang diterima mereka sama seperti di bandar. "Saya yakin, murid di kawasan luar bandar juga mampu mencapai kecemerlangan sama seperti di bandar jika potensi mereka digilap oleh guru yang tidak terlalu membezakan siapa anak murid mereka," katanya.

Monday, October 5, 2009

TERIMA KASIH

Dr. Mohd. Puad Zarkashi bersama sebahagian wakil sekolah DUN Bagan Pinang gembira selepas menerima cek bagi membaiki dan menaik taraf 21 buah sekolah dalam kawasan DUN Bagan Pinang, semalam.

Sebanyak 20 Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan pengetua sekolah di sekitar Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang menarik nafas lega apabila menerima ‘durian runtuh’ sebanyak RM3.8 juta oleh Kementerian Pelajaran.
Peruntukan yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin kelmarin bagi membolehkan kesemua PIBG sekolah kawasan berkenaan menjalankan penyelengaraan dan membaik pulih sekolah-sekolah berkenaan.
Penyampaian replika cek itu telah disampaikan oleh Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi dan turut disaksikan oleh Pengarah Pelajaran negeri, Datuk Abdullah Muhammad.

PIBG perlu selesai isu disiplin

PORT DICKSON - Penyelesaian masalah disiplin pelajar bukan hanya tanggungjawab pihak sekolah semata-mata tetapi harus dipikul bersama oleh Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, PIBG boleh berperanan besar dalam menyelesaikan masalah itu dan pada masa sama tidak menjadikannya sebagai isu besar.
"Kita bimbang isu masalah disiplin ini akan menjadi polemik malah lebih memburukkan keadaan jika ia menjadi isu politik.
"Kementerian berharap PIBG berfungsi sebagai pemangkin dengan sama-sama menyelesaikan masalah di sekolah terutama gejala disiplin di kalangan pelajar," ujarnya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri Majlis Penyampaian Sijil Pendaftaran PIBG Kawasan DUN Bagan Pinang di sini hari ini.
Turut hadir Pengarah Pelajaran negeri, Datuk Abdullah Muhammad.
Menurut Mohd. Puad, PIBG perlu aktif memberi sumbangan kepada pihak sekolah termasuk daripada aspek penyampaian idea untuk membangunkan institusi pendidikan negara.
"Kita tidak boleh hanya menumpukan soal pembangunan infrastruktur sebaliknya memberi keutamaan kepada pembinaan dalaman para pelajar bagi membolehkan mereka mendapat pendidikan berkualiti," katanya.
Tambahnya, jika semua PIBG mengambil pendekatan itu dan bermusyawarah dengan pihak sekolah, hasrat kerajaan untuk menjadikan negara sebagai pusat kecemerlangan pendidikan akan tercapai.

Ganjaran khas pendidik

PORT DICKSON - Kerajaan akan mengumumkan satu bentuk ganjaran khas kepada seluruh warga pendidik berdasarkan prestasi mereka menjelang Oktober ini.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, ia selari dengan hasrat kerajaan mempertingkatkan akses pengajaran dan pendidikan berkualiti di negara ini.
''Ia masih pada peringkat penelitian yang kini sudah hampir 90 peratus selesai dibincangkan di bawah perincian Bidang Keberhasilan Utama Negara ketiga (NKRA-3).
''Saya yakin ia akan diumumkan sendiri oleh Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada bulan depan," kata beliau.
Mohd. Puad berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri program perjumpaan khas bersama warga pendidik daerah Port Dickson di sini malam tadi.
Beliau memberitahu, ganjaran itu akan diberikan kepada sekolah, pengetua dan guru di seluruh negara yang mempamerkan prestasi cemerlang.
''Mana-mana sekolah, guru besar, pengetua dan guru yang menunjukkan prestasi cemerlang, layak untuk diberikan ganjaran berkenaan.
''Inisiatif ini adalah untuk memberikan ganjaran kepada warga pendidik yang komited dalam membantu kerajaan bagi membentuk sekolah berprestasi tinggi menjelang 2012,'' katanya.
Menurutnya, dengan ganjaran itu, warga pendidik tidak lagi perlu memikirkan atau menunggu pemberian bonus serta kenaikan pangkat.
Dalam perkembangan lain, Mohd. Puad memberitahu, kementerian itu akan mewujudkan sebuah unit khas dalam memperincikan soal pembangunan pendididkan luar bandar.
''Menerusi unit ini, kita yakin ia mampu merapatkan jurang pendidikan antara sekolah di bandar dan luar bandar.
''Unit ini juga akan berfungsi mempertingkatkan bukan sahaja keadaan fizikal sekolah di luar bandar dari segi infrastruktur dan kemudahan malah termasuk soal pemantapan pengisian pendidikan di kawasan terlibat.

Bantu tingkatkan prestasi akademik anak yatim

BATU PAHAT - Masyarakat Islam digesa membantu meningkatkan prestasi akademik anak yatim yang tinggal di asrama dengan menyediakan kelas tuisyen serta buku rujukan untuk mereka.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, langkah itu penting bagi memastikan anak yatim turut cemerlang dalam pelajaran dan dapat mengubah masa depan mereka.
Beliau berkata, setiap tahun, ramai anggota masyarakat berminat menghulurkan sumbangan wang tunai dan pakaian untuk anak yatim setiap kali menjelang Hari Raya Aidilfitri.
"Kini tiba masanya mereka turut menghulurkan bantuan untuk meningkatkan prestasi akademik golongan ini pula," katanya.
Beliau berkata demikian selepas menyampaikan sumbangan Hari Raya Aidilfitri kepada 70 fakir miskin dan 83 anak yatim di Wisma Anak Yatim Batu Pahat, di sini malam tadi.
Turut hadir ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rengit, Ayub Jamil dan ADUN Senggarang, Ja'affar Hashim.
Mohd. Puad berkata, selaku Ahli Parlimen Batu Pahat, beliau sendiri akan melaksanakan program peningkatan prestasi akademik anak yatim di kawasannya termasuk kelas tuisyen yang dikendalikan guru terbaik.
"Jika berkesan kita akan memperluaskan program itu ke semua rumah anak yatim di seluruh negara demi masa depan mereka.