Monday, May 4, 2009

Tiada kompromi pelajar bermasalah

BATU PAHAT 3 Mei - Kementerian Pelajaran tidak akan berkompromi terhadap pelajar yang melanggar disiplin agar ia tidak berleluasa di semua sekolah di negara ini.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, tindakan tegas juga akan dikenakan terhadap guru yang didapati membelakangkan peraturan ketika menguatkuasakan disiplin ke atas pelajar mereka.
Menurutnya, ini bagi memastikan tidak berlaku penganiayaan ke atas mana-mana pihak khususnya guru yang banyak berkorban untuk mendidik para pelajar.
Ekoran itu, katanya, setiap aduan daripada mana-mana pihak berkaitan tindakan pihak sekolah ke atas pelajar yang tidak berdisiplin perlu dirujuk terlebih dahulu kepada jabatan atau Kementerian Pelajaran.
"Ini untuk membolehkan mereka mendapatkan gambaran dan penjelasan sebenar berhubung tindakan pihak sekolah itu," katanya.
Beliau diminta mengulas pendedahan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator T. Murugiah bahawa seorang pelajar lelaki di sebuah sekolah menengah di Ipoh, Perak dikasari seorang guru baru-baru ini.
Mohd. Puad berkata, beliau kesal dengan tindakan Murugiah itu kerana tidak memberikan penjelasan sebenar berhubung kes tersebut selepas membawa krew media ke sekolah berkenaan.
"Kita tidak melarang beliau membawa krew televisyen ke sekolah kerana itu haknya tetapi beliau perlu bersikap adil agar tidak wujud persepsi yang guru mengambil tindakan tanpa mengikut peraturan," katanya.
Beliau berkata, berdasarkan maklumat yang diterimanya, guru disiplin sekolah terbabit terpaksa mengambil tindakan dengan mencubit pelajar tersebut selepas dia dilaporkan meraba seorang pelajar perempuan sekolah berkenaan.
"Tindakan guru itu pula tidak melahirkan sebarang kesan lebam yang teruk ke atas pelajar berkenaan," katanya.
Ekoran itu, beliau meminta Murugiah agar menggunakan Majlis Pemuafakatan sekolah itu untuk menyelesaikan perkara tersebut.

0 comments: