Wednesday, May 13, 2009

WI digesa atasi masalah wanita murtad

BATU PAHAT 12 Mei - Pertubuhan Perkumpulan Perempuan (WI) Batu Pahat digesa mendirikan rumah perlindungan sementara bagi membantu wanita bermasalah termasuk mereka yang cuba keluar daripada agama Islam.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, masalah murtad di kalangan wanita di daerah ini agak serius dan memerlukan pendekatan bijak untuk menanganinya.
Menurutnya, beliau sendiri terkejut apabila menerima laporan daripada polis dan Pejabat Agama mengenai jumlah wanita Islam di daerah itu yang memohon untuk murtad.
''Kebanyakan mereka jatuh cinta dengan lelaki bukan Islam atau isteri yang menghadapi tekanan hidup kerana masalah rumah tangga," katanya ketika merasmikan Mesyuarat Agung WI Batu Pahat Ke-54 di Dewan Jubli Intan di sini baru-baru ini.
Ekoran itu, beliau yang juga Ahli Parlimen Batu Pahat menyarankan WI agar bekerjasama dengan Pejabat Agama daerah dan polis untuk mengesan kes murtad di kalangan wanita serta menyediakan pakar kaunseling untuk membimbing mereka.
Menurut Mohd. Puad, beliau pernah menemui seorang wanita dari Batu Pahat tinggal di rumah perlindungan Kristian di Kuala Lumpur kerana tidak tahan dengan tekanan keluarga ekoran menghidap AIDS yang dijangkiti daripada suaminya, seorang penagih dadah.
''Pelbagai usaha terpaksa dilakukan untuk mengeluarkan wanita itu dari rumah perlindungan berkenaan dan akhirnya akidah wanita terbabit berjaya dipulihkan," katanya.
Beliau berkata, selain murtad banyak lagi isu yang perlu ditangani termasuk remaja perempuan yang lari dari rumah dan wanita yang didera oleh suami atau keluarga.
''Mereka juga perlu diberi perhatian, jika tidak mereka akan terjerumus ke dalam aktiviti tidak bermoral," katanya.

0 comments: