Monday, June 8, 2009

Pemaju Sek Men Sains Batu Pahat diberi tempoh hingga hari ini

BATU PAHAT 7 Jun - Kementerian Pelajaran akan menamatkan kontrak syarikat kontraktor yang membina Sekolah Menengah Sains (SMS) Batu Pahat jika masih gagal mengemukakan laporan kelewatan menyiapkan projek tersebut sehingga esok.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, tindakan tegas terpaksa diambil memandangkan sesi persekolahan sekolah berasrama penuh itu akan bermula tahun depan sedangkan kerja-kerja pembinaan masih pada peringkat 49.9 peratus siap.
Beliau berkata, pemaju kontraktor tersebut sepatutnya melipatgandakan lagi tenaga kerja mereka termasuk bekerja waktu malam untuk menyempurnakan projek tersebut mengikut jadual.
''Tetapi lawatan terbaru saya ke tapak itu beberapa hari lalu mendapati kerja-kerja tidak begitu rancak seperti yang sepatutnya,'' katanya di sini hari ini.
Beliau berkata, ekoran kelewatan itu, pihak pemaju berjanji mengemukakan laporan kelewatan itu kepada Kementerian Pelajaran selewat-lewatnya esok (8 Jun).
Minggu lalu, Mohd. Puad yang juga Ahli Parlimen Batu Pahat mengadakan lawatan mengejut ke tapak projek sekolah bernilai RM46.5 juta itu selepas mendapati ia tidak menepati tempoh siap September ini.
Sebaliknya, menurut beliau, pemaju merayu supaya tempoh menyiapkan projek itu dilanjutkan sehingga Disember ini atas alasan menghadapi beberapa masalah termasuk kekurangan pekerja.
Bagaimanapun, katanya, beliau tidak yakin projek itu dapat disiapkan walaupun tempoh itu dilanjutkan hingga Disember ini.

0 comments: