Monday, July 20, 2009

Laranganbawa telefon bimbit diketat


KUANTAN - Golongan pelajar dilarang membawa telefon bimbit ke sekolah bagi mengelak sebarang perlakuan negatif mereka dirakam seterusnya disebarkan di Internet.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Puad Zarkashi berkata, kerajaan akan mengetatkan peraturan sedia ada terutama dalam memastikan alat komunikasi itu tidak lagi dibawa ke sekolah bagi mengelakkan gejala itu berterusan.
Katanya, kementerian melalui Jabatan Pelajaran di setiap negeri telah meminta ibu bapa turut memantau anak masing-masing daripada melakukan perkara itu.
''Pemantauan yang berterusan dapat mengelakkan segala perlakuan negatif di sekolah daripada menjadi tatapan umum,'' ujarnya ketika mengulas rakaman aksi pergaduhan pelajar perempuan di sebuah sekolah menengah di Dungun, Terengganu baru-baru ini.
Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam sidang akhbar selepas merasmikan Majlis Penutup Festival Nasyid Sekolah-Sekolah Kementerian Pelajaran Peringkat Kebangsaan Kali Keenam.
Tegas Puad, kementerian memandang serius kejadian tersebut kerana pelajar perempuan berkenaan bukan sahaja bergaduh malah merakamkan aksi tersebut dan menyebarkannya di Internet.
''Saya sendiri terkejut dengan perlakuan pelajar berkenaan kerana di sekolah setiap pelajar tidak dibenarkan membawa alat telekomunikasi seperti telefon bimbit,'' ujarnya.
Puad berkata, pihaknya bimbang gejala negatif pelajar masa kini yang sering disebarkan melalui Internet.
Ini kerana jelasnya, tindakan menyebarkan perlakuan jenayah pelajar yang lengkap berpakaian sekolah di Internet akan memberikan gambaran negatif terhadap pelajar di negara ini.
Sementara itu, kumpulan Izdan dari Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Maahad Muar, Johor muncul johan kategori Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) manakala johan kategori Sekolah Kebangsaan (SK) pula diraih Kumpulan Soutul Imtiaz dari SK Bandar Pusat Jengka dekat sini.

0 comments: