Tuesday, July 14, 2009

Timbang guru aktif berpolitik

PUTRAJAYA - Guru- guru Kumpulan A dipertimbangkan untuk aktif semula dalam politik termasuk memegang jawatan setelah hampir dua dekad tidak dibenarkan berbuat demikian.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Puad Zarkashi berkata, pihaknya sedang menjalankan kajian berhubung kebaikan dan implikasinya jika kelonggaran yang dimansuhkan sebelum ini itu dikembalikan.
Menurutnya, kajian itu dibuat berikutan permintaan pertubuhan-pertubuhan guru agar mereka dibenarkan memegang jawatan dalam politik untuk bersama-sama membantu kepimpinan politik tempatan.
''Dalam pertemuan dengan kira-kira 26 pertubuhan utama guru bulan lalu, mereka mengemukakan resolusi agar guru dibenarkan berpolitik.
''Pertubuhan yang antaranya terdiri daripada Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Majlis Guru-Guru Besar dan Majlis Pengelola Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) berhujah mengenai ketandusan pimpinan politik tempatan untuk bergiat aktif di kalangan masyarakat.
''Dan mereka minta hanya kumpulan berjawatan DG41 sahaja dibenarkan dan bukannya guru besar atau pengetua," katanya.
Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia dalam pertemuan di pejabatnya di sini hari ini.
DG41 merupakan pangkat untuk guru siswazah yang telah disahkan dalam jawatan.
Puad berkata, banyak perkara perlu dipertimbangkan jika guru dibenarkan berpolitik antaranya dikhuatiri akan berlaku penyebaran ideologi oleh pihak tidak bertanggungjawab.
''Apa akan jadi jika wujud dua kumpulan yang bertentangan ideologi, kesannya kepada pelajar cukup kritikal tetapi pada masa sama kita tidak dapat nafikan ketandusan kepimpinan politik tempatan.
''Apa pun kita akan buat kajian untuk mempertimbangkan perkara ini," katanya.
Cadangan supaya guru dibenarkan aktif semula dalam politik pernah dibangkitkan pada 1996 oleh UMNO kerana guru dikatakan asas kepimpinan intelektual yang penting di peringkat akar umbi.
Ketika itu disarankan agar kira-kira 50,000 guru Kumpulan A yang menjadi ahli UMNO boleh bergiat aktif dan memegang jawatan dalam parti.
Namun kelonggaran yang dicadangkan itu tidak melibatkan pengetua sekolah, pengawai pendidikan daerah dan pegawai di Jabatan Pendidikan Negeri (JPN).
Bagaimanapun Majlis Tertinggi (MT) UMNO yang bermesyuarat kemudian membuat keputusan mengekalkan status quo sedia ada.

0 comments: