Friday, October 30, 2009

Sistem lahirkan pelajar cemerlang diperkenal

IPOH – Kementerian Pelajaran memperkenalkan Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah yang lebih holistik bagi melahirkan generasi pelajar cemerlang di negara ini.
Timbalan Menterinya, Dr. Puad Zarkashi berkata, langkah itu membolehkan pencapaian pelajar dinilai dalam kokurikulum dan potensi kecerdikan mereka.
‘‘Kita percaya sistem ini lebih menyeluruh dan jika diamalkan di sekolah akan membolehkan sekolah melahirkan pelajar cemerlang.
‘‘Kecemerlangan itu seharusnya disokong kuat oleh warga sekolah bagi memastikan budaya cemerlang ditingkatkan,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis sambutan Jubli Perak dan Hari Anugerah Cemerlang 2009 di Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Permaisuri Bainun (SMKRPB) di sini hari ini.
Majlis tersebut disempurnakan Raja Permaisuri Perak, Tuanku Bainun. Turut hadir Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir.
Puad berkata, kecemerlangan pelajar kini tidak lagi dinilai berdasarkan tahap kecerdikan semata-mata tetapi potensi kecerdikan yang dimiliki seseorang.

0 comments: