Tuesday, November 17, 2009

ANWAR TUDUH SAYA KAYA RAYA

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.

Semalam (16.11.09) di parlimen berlaku sedikit perdebatan antara saya dengan Dato Seri Anwar Ibrahim. Untuk makluman, sebagai anggota kerajaan (frontbencher) saya tidak lagi berpeluang untuk berbahas dan mencelah perbahasan seperti dulu. Sebelum ini sebagai anggota backbencher (penyokong kerajaan) saya sering mencelah apabila ketua pembangkang itu berhujah.
Pada hari tersebut beliau bangun berbahas di peringkat jawatankuasa. Seperti biasa Anwar mengulang ulang tuduhan dan cerita lama. Beliau menuduh pemimpin negara sebagai korup, SPRM diperalatkan, sistem kehakiman tidak bebas dan sebagainya. Bila saya mencelah sambil duduk (kerana bukan lagi backbencher), Anwar marah dan mencabar saya untuk bangun. Saya bangun dan mengulang balik apa yang saya katakan, iaitu apa komen beliau mengenai cerita Azmin Ali dari Gombak yang dituduh beli saham bernilai RM 8.5 juta. Anwar mempertahankan Azmin Ali. Dia kata itu cerita lama yang tidak ada tindakan pun daripada SPRM dan LHDN. Ini masalah PKR, mereka suka bawa cerita lama, bila kita bawa cerita fasal mereka, mereka kata itu cerita lama.
Tetapi apabila Anwar mempertahankan Dato Nik Aziz mengenai isu tambang haji RM 65,000 yang ditaja oleh seorang kontraktor, sekali lagi saya mencelah sambil duduk. Anwar mencabar saya untuk bangun. Sudah tentu saya tidak mahu melepaskan peluang emas tersebut. Saya bangun dan beritahu Anwar, kalau Nik Aziz rasa tidak bersalah kenapa dia batalkan pemergian hajinya itu. Dia perlu meneruskan hasratnya itu supaya rakyat tidak berburuk sangka padanya. Tetapi Anwar membidas saya dengan mengatakan saya sudah kaya raya, ada nomine sana nomine sini.
Maka terdedahlah pekung Anwar. Rupanya dia suka buat tuduhan serkap jarang. Sebab itu saya cabar dia untuk dedahkan akaun bank masing masing. Akaun dia dan isterinya. Akaun saya dan isteri saya, termasuk harta yang lain. Yang lebih penting ialah nomine nomine saya. Persepsi yang cuba Anwar bawa ialah, masuk UMNO jadi kaya. Saya hairan, apakah kontraktor PAS yang mahu taja tambang haji Dato Nik Aziz itu tidak kaya raya? Tetapi Anwar tidak pun menerima cabaran saya. Dia hanya berkata, tak apa...tak apa... tak apa....sambil merendahkan suaranya. Sebelum itu suaranya meninggi marah.
Mengenai isu kaya raya ini, Anwar sepatutnya tahu walaupun saya adalah Timbalan Menteri, belum tentu saya kaya raya. Setakat saya makan gaji dengan beberapa kemudahan, Anwar tidak boleh tuduh saya semberangan. Mungkin hidup saya lebih selesa, kerana ada driver, tol percuma, bil telefon dan elektrik percuma. Inilah kali pertama saya dapat duduk di rumah banglo, itu pun kuarters kerajaan di Putrajaya. Dan perlu saya jelaskan oleh kerana kuarters untuk Timbalan Menteri tidak ada yang kosong, maka saya hanya tinggal di kuarters untuk pegawai Jusa A. Tetapi apa yang saya perhatikan ramai pemimpin pembangkang khususnya dari PKR yang hidup mewah dan sudah memiliki rumah banglo mewah walaupun umur masih muda. Apabila timbul cerita kes saman mahkamah, di mana Bank CIMB tuntut pembayaran balik sebanyak RM 22 juta daripada Tan Seri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor, maka timbul tanda tanya, apakah ini bukan kaya raya?
Anwar pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Ketika itu saya hanya seorang pensyarah universiti dan masih merangkak dalam politik. Macam mana beliau begitu tergamak untuk mengatakan dia tahu saya ada nomine. Inilah masalah Anwar. Kredibilitinya amat saya pertikaikan. Sebab itu dalam politik kesungguhan politik (political will) dan kejujuran politik (political honesty) tidak boleh dipisahkan.


3 comments:

Unknown said...

bank islam ke cimb?

NSK said...

Kita tentang anwar ibrahim habis2an dr.. musnahkan dia.

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

YB sudah menang.....sekurang-kurangnya Anwar sudah merendahkan suaranya. hehehe