Wednesday, November 4, 2009

Empat sub NKRA pendidikan tumpuan RMK-10

SUBANG JAYA - Perancangan pendidikan dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) ditumpukan kepada empat sub Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang ditetapkan bagi pendidikan.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, empat sub NKRA itu ialah memperluas dan memantapkan pendidikan prasekolah, meningkatkan kadar literasi dan numerasi, mewujudkan sekolah berprestasi tinggi dan guru besar berprestasi cemerlang.
Katanya, amat tepat jika peruntukan diperoleh kelak dilaburkan bagi keempat-empat sub NKRA itu kerana ia akan memberi kesan besar kepada pencapaian pembelajaran.
"Objektif pelaburan ini ialah memastikan murid mendapat pembelajaran optimum mengikut kemampuan mereka.
"Ia juga memberi sumbangan berguna kepada masyarakat dan negara hasil persekolahan dan pendidikan yang mereka peroleh," katanya.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata demikian ketika berucap merasmikan Seminar Pembangunan Pendidikan RMK-10 di sebuah hotel di sini hari ini.
Hadir sama Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi; Ketua Setiausaha kementerian, Tan Sri Dr. Zulkarnain Awang dan Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Mohd. Alimuddin Mohd. Dom.
Muhyiddin menambah, pihaknya akan menyediakan pelan perancangan pendidikan bagi RMK-10 bermula pada 2011, yang dirangka bagi membangunkan model ekonomi baru berasaskan inovasi, kreativiti serta nilai tambah tinggi seperti yang dinyatakan Perdana Menteri.
Katanya, bagi menjayakan misi membangunkan model ekonomi baru itu, aspek pembangunan modal insan dijadikan teras utama perancangan pembangunan pendidikan sepanjang RMK-10.
"Pembangunan modal insan dilaksanakan melalui pendekatan holistik merangkumi segala usaha meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran.
"Ini termasuk membentuk individu berintelek dalam bidang sains dan teknologi, menggilap keupayaan keusahawanan serta memupuk sikap, nilai dan etika positif," jelasnya.
Dalam pada itu, Muhyiddin berkata, RMK-9 yang berakhir tahun depan menyaksikan pelbagai kemajuan yang dicapai kementerian bagi melahirkan modal insan berkualiti.
Katanya, setakat ini 98 peratus projek pembangunan pendidikan dilaksanakan dengan 47 peratus daripadanya siap manakala selebihnya dalam proses akhir pelaksanaan.
"Bagi RMK-10, fokus kerajaan menjurus kepada perancangan berasaskan keputusan memastikan peruntukan sumber efisien dan pelaksanaan program pendidikan yang efektif," ujarnya.

0 comments: