Thursday, July 1, 2010

CABARAN NIK AZIZ UMPAMA ANJING MENYALAK BUKIT

Sebenarnya Datuk Nik Aziz tidak perlu mencabar Karpal Singh mengenai perlaksanaan Negara Islam di Kelantan. Pertama, semua orang pun tahu konsep negara Islam tidak dilaksanakan di Kelantan. Kedua, Datuk Nik Aziz sudah tentu sedar bahawa Karpal Singh sejak berkurun sememangnya membantah pelaksanaan negara Islam di Malaysia.
Justeru, cabaran Datuk Nik Aziz itu adalah membuang masa dan umpama anjing menyalak bukit. Karpal Singh tentu tidak takut dengan cabaran Nik Aziz. DAP tidak takut kehilangan PAS untuk meraih undi orang Melayu. Mereka ada PKR dan orang seperti Zaid Ibrahim yang boleh meraih undi Melayu untuk DAP. DAP yakin PKR sendiri menolak penubuhan sebuah negara Islam di Malaysia.
Beza PAS dan DAP ialah, PAS bernafsu besar untuk memerintah negara, sedangkan DAP lebih berminat meningkatkan jumlah kerusinya di Parlimen dan menawan beberapa negeri seperti Perak dan Negeri Sembilan. DAP lebih selesa menjadi 'The King Maker' di negeri-negeri yang akan ditawan seperti mana yang berlaku di Selangor. Khalid Ibrahim hanya menjadi “puppet” kepada Exco-exco DAP. Sebab itu wujud komplot dalam kalangan wakil rakyat PKR yang mahu menjatuhkan Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar.
Kerana nafsu besar dan untuk menyedapkan hati, Datuk Nik Aziz terpaksa mengatakan pendirian Karpal Singh itu adalah pendirian peribadi. Apa hak Nik Aziz berkata sedemikian? Orang yang berhak, ialah pemimpin dalam DAP sendiri. Mereka sahaja yang layak untuk membuat keputusan samada kenyataan Karpal itu adalah kenyataan peribadi.
Datuk Nik Aziz bukan tidak tahu Karpal Singh adalah Pengerusi DAP, dia bukan ahli biasa, bukan pemimpin bahagian atau cawangan. Lagi pun tidak ada seorang pun pemimpin DAP termasuk Setiausaha Agung atau penasihatnya yang mendakwa pendirian Karpal itu adalah pendirian peribadi bukan pendirian parti. Rasionalnya, DAP adalah parti yang sememangnya menentang pembentukan sebuah Negara Islam walaupun terpaksa di kerat dua. Oleh itu Nik Aziz umpama 'hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong'.

0 comments: