Monday, July 13, 2009

Pemansuhan tak jejas generasi muda

JOHOR BAHRU 11 Julai - Pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) tidak akan menjejaskan masa depan generasi akan datang.
Timbalan Menteri Pelajaran. Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, penguasaan ilmu anak-anak lebih berkesan jika diajar dalam bahasa ibunda kerana yang penting adalah ilmu dan bukan bahasanya.
Beliau berkata, kajian menunjukkan peratusan keputusan para pelajar di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SKJC) dan Tamil (SJKT) meningkat dalam kedua-dua subjek tersebut kerana ia diajar dalam bahasa ibunda.
''Keputusan pelajar di Sekolah Kebangsaan (SK) semakin menurun kerana mereka diajar dalam dua bahasa. Sebenarnya penguasaan ilmu anak kita lebih berkesan jika diajar dalam bahasa ibunda kerana yang penting adalah ilmu dan bukan bahasanya," katanya.
Beliau berkata kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Anugerah Cemerlang Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Johor Bahru di sini hari ini.
Jelasnya, kerajaan tidak akan melayan kehendak golongan yang tidak setuju dengan pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris kerana masalah itu tidak akan selesai.
Sebaliknya, kata Mohd. Puad, kerajaan lebih memikirkan kesan dari segi jangka panjang setelah melihat hasil pelaksanaan PPSMI dan keputusan yang dibuat untuk kembali kepada asal adalah tepat pada waktunya.
''Sesiapa sahaja boleh memberi pendapat tidak setuju, tapi adakah mereka melihatnya secara menyeluruh. Segala keputusan yang dibuat adalah berdasarkan fakta dan bukan sekadar andaian seperti yang diutarakan oleh beberapa individu," katanya.

0 comments: