Tuesday, February 9, 2010

HUJAH MENGARUT LIM GUAN ENG

1. Dalam interview dengannya di rangkaian ASTRO Awani baru-baru ini , Lim Guan Eng membuat dakwaan yang amat biadap dan cauvinis apabila menuduh, tanpa UMNO orang Melayu pun boleh maju. Hujahnya amat dangkal, kerana katanya di zaman kesultanan Melaka, UMNO tidak wujud pun, tetapi Melaka ketika itu tetap maju dan terkenal. Kalau begitu cara logik Guan Eng , apakah dia boleh terima kalau ada orang yang berhujah bahawa politik Malaysia akan aman dan tidak ada perkauman jika DAP tidak wujud?

2. Sebelum DAP wujud politik Malaysia aman damai. Ketiga tiga parti politik utama iaitu UMNO, MIC dan MCA dapat bergabung di bawah Perikatan. Kesefahaman itu melahirkan Sosial Kontrak supaya rakyat Malaysia yang berbilang kaum ini dapat berkongsi kuasa untuk membangunkan negara selepas kemerdekaan.

3. Malangnya kelahiran DAP dengan slogan Malaysian Malaysia, menyebabkan politik Malaysia sentiasa panas dan diwarnai dengan politik perkauman kerana DAP bergantung hidup dengan sokongan orang Cina. Oleh itu mereka mesti menjuarai isu-isu orang Cina sahaja.

4. Tuduhan terbaru Lim Guan Eng itu membuktikan, dia memang pemimpin yang tidak ada kelas seperti yang di katakan oleh Ahli Parlimen PKR dari Nibong Tebal. Murid sekolah rendah pun tahu bahawa dari segi sejarah, kita hanya boleh menilai sesuatu perkara jika ianya wujud dan berlaku. Justeru, untuk menilai sesebuah parti politik itu, ia mestilah wujud pada masa itu, barulah di kaji apa sumbangan dan peranannya dalam pembangunan sesebuah negara.

5. UMNO lahir untuk menyatupadukan orang Melayu yang berpecah semasa penjajahan British. Tanpa perpaduan, orang Melayu tidak akan ada kuasa politik Melayu dan sudah tentu orang Melayu lebih sukar dimajukan. Kelahiran UMNO adalah rentetan usaha Dato' Onn yang bangkit menentang Malayan Union. Apakah Lim Guan Eng tahu sejarah Tanah Melayu? Apakah dia faham punca kejatuhan Kesultanan Melaka sehingga negeri tempat dia bertapak itu sudah tidak ada Raja sekarang ini?

6. Setelah kejatuhan Kesultanan Melaka, orang Melayu dijajah hampir 500 tahun. British mahu meneruskan dasar jahat mereka itu dengan memperkenalkan Malayan Union. Tetapi kerana kebijaksanaan Dato' Onn menubuhkan UMNO, maka dasar itu dapat digagalkan. Jika tidak orang Melayu akan terus terjajah, kuasa Raja dihapuskan, hak istimewa Melayu terhapus dan orang Melayu akan terus terpinggir dalam negaranya sendiri.

7. Bukan itu sahaja, dasar UMNO yang adil dan sanggup berkongsi kuasa dengan rakannya yang lain sehingga tertubuhnya Perikatan menyebabkan kemerdekaan negara diperolehi. Kelahiran Barisan Nasional, menyebabkan peristiwa 13 Mei 1969 dapat dibendung dari berulang lagi. Hanya DAP yang enggan menyertai BN atau menyertai kerajaan campuran. Memang sifat DAP suka mementingkan diri mereka. Mereka lebih senang kuasa politik Melayu berpecah dan terhakis.

8. Tetapi apakah sumbangan DAP. DAP adalah parti yang angkuh dan cauvinis. Kalau tidak masakan hingga hari ini rakan kongsi mereka sendiri dalam PKR seperti Dato' Seri Zahrain sanggup diambil tindakan disiplin parti semata mata mendakwa Lim Guan Eng adalah cauvinis. Apakah DAP mahu menafikan penglibatan mereka yang memanaskan politik negara semasa berlakunya peristiwa 13 Mei 1969? Gambar-gambar tunjuk perasaan meraikan kemenangan DAP ketika itu sudah cukup menggambarkan bahawa ia turut menyumbang kepada peristiwa hitam tersebut.

9. Kelahiran DAP adalah penerusan dasar PAP Lee Kuan Yew yang memperjuangkan Malaysian Malaysia. Dasar itulah yang menyebabkan Singapura ditendang keluar daripada Malaysia. Dengan kata lain, jika DAP tidak wujud maka tidak ada parti politik yang akan meniupkan politik perkauman di Malaysia. Sedangkan dalam BN, jika ada rakan parti komponen yang tidak berpuas hati mengenai nasib kaum mereka, ianya dapat dirundingkan melalui semangat Barisan Nasional. Maka wajarlah untuk rakyat Malaysia berkata, tanpa DAP, Malaysia akan lebih maju dan harmoni kerana tidak ada pemimpin politik berfikiran perkauman seperti Lim Guan Eng.

0 comments: