Wednesday, April 22, 2009

Isu sekolah daif Sabah diatasi segera


SANDAKAN 21 April - Kementerian Pelajaran akan menyelesaikan segera masalah persekitaran sekolah daif dan serba kekurangan di pedalaman Sabah dan Sarawak.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Puad Zarkashi berkata, selain itu pihaknya juga akan berusaha mengatasi masalah murid tanpa dokumen pengenalan diri di negeri ini.
"Saya akan cuba atasi masalah dihadapi Jabatan Pelajaran Sabah bagi meleraikan kekusutan menghambat pencapaian dalam pengajaran dan pembelajaran di negeri ini," katanya.
Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis ramah mesra bersama Jabatan Pelajaran Sabah di sini hari ini.
Turut hadir, Pengarah Pelajaran Sabah, Datuk Normah Gagoh.
Pada majlis itu, Puad menerima memorandum Kesatuan Guru-Guru Kerajaan Sabah (KGKS) bagi menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi guru-guru di negeri ini.
Antara kandungan memorandum itu ialah masalah ketiadaan bekalan air bersih di kebanyakan sekolah, pelaksanaan bayaran elaun perumahan untuk guru sokongan dan pemberian insentif pedalaman yang tidak selaras.
Menurut Puad, beliau akan cuba mengatasi permasalahan di negeri ini bagi memastikan kecemerlangan pendidikan.
Katanya, beliau akan berbincang dengan pemimpin setempat dan agensi kerajaan berkaitan bagi mengatasi masalah tersebut khususnya masalah ketiadaan dokumen pengenalan diri murid sekolah.
Mengulas mengenai konsep Satu Malaysia, jelasnya, konsep itu hanya akan berjaya jika mendapat kerjasama seluruh rakyat pelbagai kaum di negara ini.
"Bagi menzahirkan Satu Malaysia ia mesti bermula di peringkat sekolah yang mana para guru merupakan pencetus dan penyemai nilai-nilai Satu Malaysia yang tepat bukan saja kepada murid malah masyarakat di mana mereka bertugas," ujarnya

1 comments:

Unknown said...

Dr Puad Zarkashi..

MASALAH SEKOLAH AGAMA BILE NAK DI SETTLEKAN PULAK