Saturday, May 9, 2009

RM5.1j bina asrama desa di Hulu Jelai

KUALA LIPIS 8 Mei - Kementerian Pelajaran memperuntukkan sebanyak RM5.1 juta untuk pembinaan asrama desa yang baru di Sekolah Kebangsaan (SK) Tanjong Gahai, Hulu Jelai dekat sini.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, projek berkenaan bagi menggantikan asrama kayu sekolah itu yang musnah akibat kebakaran tahun lalu.
''Kita mengutamakan projek ini berasaskan keperluan pelajar di pedalaman Hulu Jelai yang tinggal berjauhan dengan sekolah berikutan ketiadaan asrama selepas musnah terbakar tahun lalu," katanya kepada pemberita selepas melakukan lawatan kerja di SK Tanjong Gahai dekat sini hari ini.
Lawatan kerja itu bertujuan meninjau prasarana pendidikan di sekolah pedalaman termasuk sekolah Orang Asli di daerah ini.
Hadir sama, Pengarah Pelajaran negeri, Dato' Abdul Aziz Abdul Latiff, Ahli Dewan Negara, Senator Osman Bongsu dan Pegawai Pelajaran Daerah Lipis, Samsiah Suradin.
Puad berkata, projek pembinaan asrama desa di tapak baru berdekatan sekolah berkenaan akan dimulakan pada bulan ini dan dijangka siap mengikut jadual tidak lama lagi.
Asrama baru berkenaan, katanya, boleh menampung seramai 100 murid yang tinggal di Kampung Agropolitan Gahai, Kampung Lama Tanjong Gahai dan kampung tradisional di persisiran Sungai Jelai.
Terdahulu, beliau mengadakan lawatan ke SK Betau, SK Lenjang dan SK Titom yang merupakan sekolah yang menempatkan murid Orang Asli di pedalaman Jelai dekat sini.
Dalam lawatan di SK Tanjong Gahai, Fuad sempat meninjau program kelas tambahan di sekolah berkenaan.
''Saya dapati pencapaian di sekolah pedalaman Jelai meningkat menerusi komitmen yang bersungguh-sungguh daripada guru berijazah dan terlatih di sini berasaskan pemantapan pedagogi pengajaran dan pembelajaran di kelas," katanya.
Bagaimanapun, jelasnya, pihaknya belum berpuas hati dengan pencapaian pelajar di kalangan Orang Asli yang masih tercicir dan gagal menguasai subjek tertentu.

0 comments: