Thursday, July 9, 2009

Hadkan subjek SPM tidak jejas pelajar agama

KUALA LUMPUR 8 Julai - Syarat mewajibkan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mengambil maksimum 10 mata pelajaran mulai tahun depan tidak akan menjejaskan pelajar aliran agama sains kerana mereka masih dibenarkan mempelajari subjek tambahan jika bukan untuk peperiksaan.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, langkah mengehadkan subjek itu selaras dengan matlamat kerajaan memastikan pelajar tidak belajar semata-mata untuk lulus peperiksaan.
"Dakwaan pembangkang bahawa langkah terbaru menjejaskan matlamat mewujudkan demokrasi dalam penguasaan ilmu adalah tidak benar kerana pelajar agama sains boleh belajar apa saja subjek jika bukan untuk tujuan peperiksaan.
"Adalah lebih baik pelajar menghayati sesuatu subjek bagi mendapat ilmu, bukan sekadar memikirkan untuk berjaya dalam peperiksaan dan mendapat sijil sahaja," katanya pada sidang Dewan Negara hari ini.
Beliau menjawab soalan Senator Zainun Abu Bakar mengenai rasional kerajaan mengehadkan calon SPM supaya mengambil 10 mata pelajaran sahaja terutama pelajar aliran agama sains.
Langkah mengehadkan mata pelajaran itu diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 17 Jun lalu tetapi pelajar aliran agama sains dibenarkan mengambil maksimum 11 mata pelajaran pada tahun depan dan hanya perlu mematuhi peraturan baru itu mulai tahun 2011.
Sebanyak 11 mata pelajaran yang perlu diambil pelajar aliran agama sains ialah Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sejarah, Matematik, Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah, Pengajian Syariah, Bahasa Arab Tinggi, Fizik, Biologi, Kimia dan Matematik Tambahan

0 comments: