Monday, July 20, 2009

Puad Zarkashi bimbang wujud generasi "mati sebelah tubuh"

ARAU — Kewujudan generasi “mati sebelah tubuh” yang berpunca daripada ketaksuban para pelajar yang hanya berjuang untuk lulus peperiksaan akan merugikan negara, kata Timbalan Menteri Pelajaran Dr Mohd Puad Zarkashi.
Katanya, sikap pelajar menjadi “ulat buku” tanpa mengambil kira kepentingan kokurikulum perlu dihentikan supaya mereka tidak dianggap mati sebelah tubuh.
“Jika diibaratkan mati sebelah tubuh, mereka hanya dapat gunakan separuh anggota tubuh. Contohnya, mata ada dua tapi hanya dapat guna satu sahaja,” katanya.
Sikap kumpulan pelajar seperti itu banyak didorong ibu bapa mereka supaya lebih mengutamakan kecemerlangan akademik tanpa memikirkan kepentingan kokurikulum, katanya kepada para pemberita selepas merasmikan Karnival Kokurikulum Matrikulasi 2009 (KAKOM 2009) di Kolej Matrikulasi Perlis di sini malam tadi, Beliau berharap para pelajar tidak lagi mengabaikan kokurikulum yang kini menjadi sebahagian daripada asas pemilihan untuk ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA).
Katanya kegiatan kokurikulum kini menjadi asas penilaian penting dan para pelajar matrikulasi juga telah diterap dengan semangat menyeimbangi keperluan akademik dan kokurikulum.
Puad berkata sejak 2003 sehingga tahun lalu, sebanyak 97,817 pelajar Melayu dan 9,743 bukan Melayu telah menyertai sembilan kolej matrikulasi di seluruh negara.
Mereka telah didedahkan dengan kegiatan-kegiatan kokurikulum dan kebolehan mereka antara lain dipaparkan pada KAKOM.
Sementara itu, pelbagai acara berlangsung sepanjang karnival lima hari yang disertai lebih 1,000 peserta itu termasuk sukan, kesenian dan pidato

0 comments: