Wednesday, November 18, 2009

PARLIMEN HARI INI

Assalamualaikum wr.wb. dan salam 1 Malaysia.


Hari ini saya menjawab dua soalan. Satu soalan nombor 7 oleh ahli parlimen Kalabakan, mengenai agihan buku teks yang beliau anggap tidak effisien dan soalan nombor 3 mengenai integriti mahkamah syariah. Soalan nombor 3 itu sepatutnya dijawab oleh menteri agama. Tetapi oleh kerana kedua dua menteri dan timbalan menteri ada urusan lain. Maka saya diminta oleh JPM untuk menjawab bagi pihak mereka.




Seperti biasa, sudah tentu pihak pembangkang terkejut apabila mereka melihat saya berdiri untuk menjawab. Ini isu agama. Bagi mereka yang layak untuk menjawab mestilah orang agama juga. Saya beritahu mereka jangan bimbang. Saya pun cukup tarbiyyah. Oleh kerana Permatang Pauh ada dalam dewan ketika itu, saya beritahu mereka, saya pelajaran pun boleh agama pun boleh. Samalah saya kata macam Permatang Pauh, agama pun boleh ekonomi pun boleh, sebab itu beliau jadi penasihat ekonomi kerajaan negeriSelangor.



Mahkamah syariah kita memang bebas dan berintergriti. Jabatan Kehakiman Mahkamah Syariah telah menetapkan kod kod Etika yang perlu dipatuhi oleh pegawai pegawai mahkamah seperti Kod Etika Pegawai Sulh, Kod Etika Peguam Syarie dan Kod Etika Hakim. Hakim Syarie seperti juga hakim mahkamah sivil tidak boleh bergaul secara bebas yang boleh menimbulkan syak wasangka. mereka juga tidak boleh meminjam wang, menerima hadiah atau memberi pandangan yang berkaitan dengan kedudukannya sebagai hakim.
Kemudian ada dua soalan tambahan dikemukakan.. Dato Mohamad Aziz bertanya kes Kartika yang dikenakan hukum sebat kerana minum arak manakala DS Anwar Ibrahim bertanya mengenai intergriti JAIS kerana mendakwa bekas mufti Perlis yang berceramah tanpa tauliah. Tetapi ketika soalan soalan itu dikemukakan, Dato Dr. Mashitah Ibrahim, Timbalan Menteri telah masuk ke dalam dewan. Maka hilanglah peluang saya untuk menjawab soalan tambahan tersebut.
Dalam kes Kartika, Timbalan Menteri itu menjelaskan Mahkamah Syariah juga mempunyai kuasa mendakwa mereka yang 'menghina mahkamah' seperti di Mahakamah Sivil. Sebab itu sesiapa yang mempersoalkan keputusan denda sebat terhadap Kartika, boleh didakwa kerana menghina mahkamah. Mengenai soalan DS Anwar Ibrahim, Dato Mashitah menjelaskan, orang bawa kereta, walaupun cermat, tidak langgar lampu merah dan tidak melanggar had laju, tetapi kalau dia memandu tanpa lesen, maka dia tetap bersalah dan mesti didakwa juga. Jawapan itu menyebabkan Anwar jadi emosional. Sepatutnya Dato Mashitah tambah sikit lagi, kalau mahu mahkamah ada intergriti, maka Anwar sepatutnya tidak melengah lengahkan kesnya di mahkamah. Pembangkang sering mempersoalkan kelewatan kes kes di mahkamah yang berlambak lambak sehingga menyusahkan mereka yang didakwa. Tetapi Anwar sendiri yang melambat lambat kes beliau untuk dibicarakan. Tidakkah itu menganggu intergriti mahkamah?
Mengenai soalan buku teks, saya menjelaskan, kali ini buku teks akan diedarkan ke sekolah lebih awal iaitu mulai 15 Disember. Ini bermakna jika berlaku kekurangan maka kementerian sempat mengatasinya sebelum sesi persekolahan bermula pada bulan januari. Kekurangan buku teks berlaku kerana ada buku teks yang dipulangkan sudah rosak. Dan ada juga yang yang tidak bertanggungjawab kerana tidak memulangkan buku buku tersebut kepada sekolah. Saya juga menyatakan bahawa buku teks dipinjam secara percuma kepada semua pelajar tanpa mengira jumlah pendapatan keluarga. Untuk tahun 2009 kerajaan berbelanja sebanyak RM 180 juta yang melibatkan lebih 6 juta pelajar bagi skim pinjaman buku teks ini. Inilah saya kata negara kebajikan kerana Malaysia masih mengamalkan pendidikan percuma hingga ke hari ini.



1 comments:

martincltan said...

1Malaysia yang mana ?????
Mana blueprintnya ?????
Kenapa komposisi pekerja2 di pejabat2 awam hanya melayu saja.
Tiada lian bangsa di Malaysia kah ?????