Friday, November 27, 2009

TAKUT KEPADA BTN KERANA PERTAMBAHAN AHLI BARU CUMA 1000 ORANG.

Kebanyakan media hari ini melaporkan, kerajaan Selangor melarang kakitangan awam dan pelajar IPT milik negeri tersebut daripada mengikuti kursus yang dianjurkan oleh BTN. Alasannya ialah, kursus itu menanamkan semangat perkauman dan rasa benci terhada kaum dan agama tertentu. Sebenarnya ada perbezaan antara rasa perkauman dengan nasionalisme Melayui. Perkauman adalah perasaan di mana kita curiga, membenci, memusuhi, bahkan cuba menyisihkan kaum kaum tertentu. Ia boleh membawa kepada pergaduhan dan 'ethnic cleansing' seperti yang dilakukan oleh Etnik Serb terhadap orang Islam di Bosnia.

BTN adalah agensi kerajaan. Mana mungkin agensi kerajaan mahu menanamkan semangat perkauman terhadap kaum lain. Jika tidak,Malaysia sudah tentu menjadi negara yang tidak aman, berlaku pembunuhan kaum, kuil kuil dirobohkan, sami sami Budha disembelih dan sebagainya.Semua orang tahu bahkan dunia menerima hakikat Malaysia negara yang aman. Yang suka menjadikan negara ini kecoh dan huru hara melalui demonstrasi jalanan ialah pihak pembangkang. Pendirian kerajaan adalah jelas iaitu adil kepada semua kaum. Sebab itu kerajaan menubuhkan jawatankuasa kabinet mengenai orang India.

Sebenarnya yang suka menimbulkan rasa benci dan perkauman ialah pertubuhan Hindraf. Mereka mengemukakan saman di Mahkamah London. Hindraf menuduh berlaku ethnic cleansing di Malaysia. Kuil dan sekolah Tamil dirobohkan dan berbagai lagi tuduhan dan fitnah yang tidak masuk akal. Tetapi kenapa PKR dan DAP menyokong Hindraf. Sedangkan jelas, Hindraf bermain api dengan tuduhan palsu mereka itu. Hindraf banyak melakukan demonstrasi jalanan sebelum ini sehingga menganggu ketenteraman awam. Sebagai kerajaan yang bertanggungjawab kerajaan bertindak tegas terhadap kumpulan haram tersebut.

Kerajaan Selangor yang diterajui oleh PKR juga patut sedar bahawa DAP juga suka bermain dengan isu perkauman. Lim Kit Siang pernah berhujah di parlimen apabila Barack Obama yang berketuruan negro dan berkulit hitam dipilih sebagai Presiden Amerika. Dia memuji rakyat Amerika dan mengatakan Malaysia tertinggal ke belakang kerana rasa perkauman yang menebal dan tidak menerima orang Cina menjadi Perdana Menteri. DAP adalah rakan baik PKR. Membandingkan Amerika yang sudah 200 tahun merdeka berbanding dengan Malaysia yang baru 52 tahun memang tidak tepat.

Di Amerika adakah orang Cina mememgang jawatan tinggi dalam pentadbiran Obama. Adakah orang India dilantik menjadi menteri dalam pentadbiran di negara China. Begitu juga di UK dan Perancis. Kenapa mahu dibandingkan dengan Malaysia. Di Malaysia, kita boleh saksikan ramai anggota kabinet daripada kaum Cina dan India. Jadi kalau agensi kerajaan seperti BTN dituduh perkauman maka itu tidak benar. Kalau BTN hanya menanamkan semangat kebangsaan Melayu, itu tidak salah. Memang pemimpin Melayu dalam PKR sendiri selalu bercakap mengenai semangat kebangsaan Melayu. Mereka tidak boleh berbohong.

Mengenai jawatan Perdana Menteri, Lim Kit Siang patut bertanya kepada Anwar Ibrahim. Sanggupkah Anwar menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada beliau jika sekiranya Pakatan Rakyat memerintah negara? Saya yakin PKR dan Dr. Halimah Ali (exco kerajaan negeri) termasuk PAS tidak bersetuju. Jawapannya mudah, mereka memang tahu DAP perkauman dan DAP akan menjalankan dasar yang akan mengenepikan orang Melayu dan Islam. Ini yang berlaku di Selangor sekarang sehingga menyebabkan berlaku krisis antara Dr. Hassan Ali (exco agama Selangor) dengan MB Selangor, Dr Xavier dan Ronald Liu exco kerajaan negeri daripada DAP.

Bahkan PAS sendiri bimbang, jika sekiranya Pakatan Rakyat memerintah, siapakah yang memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri. PAS sudah tentu tidak mahu menyerahkannya kepada DAP. Sebab itu PAS mahu memujuk beberapa orang ahli parlimen UMNO menyertai PAS jika sekiranya kerajaan BN tumbang pada 16 September tahun lepas. PAS cuma ada 22 kerusi di parlimen sedangkan DAP 28 kerusi. Sudah tentu DAP lebih berhak mendapat jawatan Timbalan Perdana Menteri. Justeru Lim Kit Siang harus melihat sebenarnya rasa perkauman memang wujud dalam Pakatan Rakyat.

Kalau begitu apakah sebenarnya motif kerajaan Selangor membuat larangan mengikuti kursus BTN itu? Jawapannya mudah. Mereka bimbang sokongan terhadap Pakatan Rakayat khususnya PKR yang semakin merosot. Mereka bertambah bimbang apabila parti Makkal Sakthi ditubuhkan ditubuhkan oleh beberapa orang bekas pemimpin Hindraf. Parti ini dilancarkan oleh Perdana Menteri. Bahkan parti tersebut menyatakan sokongan terbuka mereka kepada Barisan Nasional.

Pertambahan undi dan sokongani orang India kepada BN di pilihanraya kecil Bagan Pinang semakin membimbangkan PKR khususnya Anwar. Selama ini peralihan undi orang India kepada PKR amat menguntungkan Anwar. Tetapi menurut sumber kawan kawan dalam PKR, pertambahan ahli baru dalam PKR untuk tahun 2009 cuma seramai 1000 orang sahaja. Bahkan permohonan ahli baru daripada orang India terlalu kecil. Ditambah dengan masalah dalaman yang dihadapi oleh PKR, perpecahan dalam PAS akibat pengaruh Anwar dan kes mahkamah yang sedang dihadapi oleh Anwar, menyebabkan tidak sukar untuk memahami apa yang tersirat di sebalik larangan kerajaan Selangor itu.

Cuma tektiknya tidak berubah. Tuduh orang lain perkauman. Sedangkan membangkitkan sentimen kaum lain untuk meraih sokongan atas alasan kononnya untuk membela mereka yang terpinggir juga sebenarnya adalah bermain isu perkauman. Pokoknya gagasan 1 Malaysia membuktikan komitmen Perdana Menteri bahawa, kerajaan BN bukan perkauman tetapi melaksanakan dasar seperti yang sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Pakatan Rakyat cukup takut jika sekiranya BTN memberikan penerangan lebih lanjut dan mendalam mengenai 1 Malaysia dalam kursus kursus tersebut. Pembangkang menjadi defensif apabila 1 Malaysia semakin difahami dan dilaksanakan seperti yang terdapat dalam 6 NKRA (keberhasilan negara) menjelang 2012.

4 comments:

A Voice said...

Just bump into your blog, Doc. Kenapa tak beri tahu dah buka blog?

I would have promoted your blog. Will start now.

Congrats!

Panglima Perang Cyber said...

sangat menarik tulisan Dr. Saya juga akan promote blog Dr.

Mohon izin link artikel ini di artikel saya tentang BTN.

tq

USD said...

Salam, blog Datukk dlink d blog saya, sbg tanda sokongan!

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Kalau tidak salah mengapa perlu BTN dipinda atau mahu dihapuskan. Teruskan.....Masih ramai rakyat yang dahagakan maklumat tentang dasar-dasar kerajaan misalnya. BTN pun tidak melakukan paksaan. Yang nak pegi...pegi lah. Yang tak nak....siapa yang peduli. hehehe...