Friday, December 11, 2009

JANGAN TIRU BINATANG LAUT INI - UNDUR UNDUR

Today at 10:40pm Edit Note Delete


1. Ada sejenis binatang laut. Namanya Undur Undur. Tetapi binatang ini hanya hidup di kawasan pantai sahaja, bukannya di laut. Tepatnya di daerah pesisir pantai yang berpasir kering. Mereka juga boleh dijumpai di pinggiran sungai yang tidak berpasir.
2. Ukuran bintang ini amat kecil. Kecil sedikit daripada sebiji kacang tanah. Warnaya bintik bintik hitam-putih atau kelabu, tergantung habitatnya. Saya suka menjadikan cara hidup binatang ini sebagai contoh dalam ceramah ceramah saya terutamanya di kalangan guru. Binatang ini tidak berbahaya kerana ia cinta kedamaian.
3. Binatang ini dipanggil Undur-Undur (mundur-mundur) kerana ia bergerak atau berjalan undur ke belakang.Bagi binatang ini, berjalan undur ke belakang bermakna ia berjalan ke depan seperti manusia dan binatang yang lain berjalan maju ke depan. Kalau kita berjalan dengan cara undur ke belakang, sudah tentu orang akan ketawakan kita. Mereka akan kata, kita GILA.
4. Tetapi binatang Undur Undur ini mempunyai perangan yang aneh. Walaupun ia bergerak undur ke belakang, tetapi jika kita tarik dia ke belakang dia akan melawan untuk bergerak ke depan. Dan sebaliknya bila ditarik ke depan dia akan melawan untuk bergerak undur ke belakang.Diarah ke kiri, dia akan melawan ke kanan. Dan jika di arah ke kanan dia akan melawan ke kiri.
5. Bila dia bergerak laju, dia akan membalikkan badan, menelentang dan berputar putar tidak keruan. Pendek kata, hanya jika dipaksa, binatang yang dainggap lemah dan sederhana ini tidak akan tunduk pada perintah dan peraturan orang lain. Dia hidup dan bergerak menurut kehendaknya sahaja.
6. Persoalan dan pengajaran yang mahu kita berkongsi di sini ialah, apakah kita juga mempunyai tabiat seperti undur-undur. Susah mahu berubah, susah mahu maju, ikut kepalanya sahaja, tidak boleh berunding, semua ikut tafsirannya dan dia sahaja yang betul. Seperti cara pihak tertentu mentafisr Perlembagaan Persekutuan.
7. Kita rasa kita maju, tetapi sebenarnya mundur seperti undur-undur. Dulu jalan kampung, sekarang berubah jadi jalan 4 lorong dan bertol. Tetapi cara berlalu lalang amat primitif. Gila gilaan. Sebab itu saya sedih melihat banyak nyawa yang terkorban di jalan raya. Sedih bila menonton berita perdana TV3 sebentar tadi, seorang pengantin dan kedua ibunya terkorban. Majulah rakyatku.

0 comments: