Thursday, July 8, 2010

SIASAT JUGA TIGA PEGUAM BALASUBRAMANIAM


Sekarang ini isu Raja Petra Kamaruddin (RPK) kembali hangat. Walau bagaimanapun dia tetap bebas dan hidup mewah di Kota London. Polis pula terus gagal membawa dia pulang untuk dibicarakan. Sama juga dengan Balasubramaniam. Kedua duanya melarikan diri ke London. Bagaimana mereka melepaskan diri, juga satu hal. Berbagai alasan diberikan. Tetapi kita semakin muak untuk mendengarnya. Kedua dua anasir subversif ini ketawakan kita. Ada pihak mendakwa RPK dan Bala adalah aset kebenaran, hero dan pejuang.



2. Dalam kehangatan isu tersebut tidak ramai yang mempersoalkan mengenai tiga peguam yang menjadi pembela kepada Balasubramaniam. Siapa yang membayar kos guaman, pengangkutan dan hotel penginapan mereka di London. Sudah tentu bukan Bala. Bala hanyalah seorang penyiasat persendirian di Malaysia. Dia mesti tidak mampu, apatah lagi untuk membayar kos hidupnya di London yang begitu mahal.



3. Sebab itu kita mesti fokus kepada ketiga-tiga peguam tersebut. Mesti ada pihak ketiga turut terlibat. Mustahil mereka memberikan khidmat secara percuma kepada Bala. Jabatan Hasil Dalam Negeri boleh membantu siasatan. Periksa sumber bayaran kepada ketiga-tiga peguam tersebut sama ada dibayar dari dalam negeri atau luar negara.



4. Kalau kita boleh tegas kepada mereka yang menaja pengganas kenapa tidak kepada mereka yang menaja 'si pengkhianat' seperti RPK dan Balasubramaniam? RPK dan Bala adalah 'traitor'. Menaja traitor sama seperti menaja pengganas. Bala dan RPK banyak membuat tuduhan palsu dan pembohongan mengenai kerajaan Malaysia.



5. Jadi jangan hanya tumpu atau terperangkap kepada soal untuk membawa balik dan mendakwa Bala atau PKR di Malaysia, tetapi juga isu akar umbinya. Iaitu dalang sebenar yang menaja mereka. Maka menyiasat sumber kewangan ketiga tiga peguam kepada Balasubramaniam adalah cukup penting.

0 comments: