Sunday, May 17, 2009

Guru tonggak negara bangsa

DR. MOHD. Puad Zakarshi (kanan) melancarkan majlis perasmian Festival Hari Guru 2009 di Pusat Dagangan Terengganu, Kuala Terengganu semalam. Turut hadir Alimuddin Mohd. Dom dan Mohamed Hashim Ahmad Makaruddin (kiri)


KUALA TERENGGANU 15 Mei - Peranan guru dan pendidik amat diperlukan untuk menyemarakkan konsep negara bangsa di kalangan golongan muda kerana mereka insan yang paling rapat dengan pelajar.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, proses pembinaan negara bangsa tidak boleh dicapai dalam tempoh yang singkat dan peranan guru amat penting untuk memastikan kejayaannya.
''Kerajaan berharap golongan guru bekerja dengan lebih keras kerana mereka menjadi tonggak kejayaan konsep ini lantaran hubungan rapat dengan anak-anak khususnya di peringkat awal," katanya selepas merasmikan Festival Hari Guru Kebangsaan 2009 di Pusat Dagangan Terengganu (TTC) di sini hari ini.
Festival anjuran bersama Kementerian Pelajaran dan Kumpulan Utusan itu bermula semalam sehingga Ahad ini.
Turut hadir Pengerusi Eksekutif Kumpulan Utusan, Tan Sri Mohamed Hashim Ahmad Makaruddin; Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd. Dom dan Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Othman Mohamad.
Menurut Mohd. Puad, segala yang diimpikan oleh kerajaan boleh dicapai dengan mudah sekiranya semua pihak mendukung setiap usaha yang dilakukan.
Terdahulu dalam ucapannya, beliau berharap pameran Zon Terowong Masa Perguruan oleh Kumpulan Utusan sempena festival kali ini dijadikan ruang pameran tetap kerana ia menjadi bahan penting dalam catatan pembangunan perguruan di negara ini.
Katanya, terowong masa akan mengingatkan masyarakat tentang perjuangan dan pengorbanan guru dari zaman sebelum, semasa dan selepas era deklarasi kemerdekaan bagi membangkitkan rasa insaf khususnya di kalangan generasi muda.

0 comments: