Thursday, May 14, 2009

Kenal pasti kemahiran pelajar

DR. Mohd. Puad Zarkashi bertanyakan sesuatu kepada Asyraf Hakim Azudin (dua dari kanan) mengenai model kereta solar selepas majlis Pelancaran Projek Inovasi Solar Kereta Suria di Sekolah Menengah Teknik Tuanku Ja'afar, Seremban, semalam.

SEREMBAN 13 Mei - Satu program khas bagi mengenal pasti pelajar yang berkemahiran tinggi dalam bidang teknikal dan vokasional akan diperkenalkan khusus bagi meningkatkan modal insan inovatif di negara ini.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, usaha itu bertujuan mewujudkan saluran terbaik kepada pelajar-pelajar yang berpotensi dalam bidang inovasi di negara ini untuk terus berkembang.
''Perkara ini menjadi perhatian saya dan akan dicadangkan nanti demi mengenalpasti tenaga-tenaga yang berbakat ini untuk terus maju ke depan sekali gus tidak mensia-siakan kemahiran yang ada pada mereka.
''Bidang pendidikan bergerak mengikut perkembangan arus, maka pembentukan strategi harus diselaraskan selari dengan peredaran masa dan trend masa kini," kata beliau.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan majlis Pelancaran Projek Inovasi Solar Kereta Suria di Sekolah Menegah Teknik Tuanku Ja'afar di sini hari ini yang turut dihadiri oleh Pengarah Pelajaran Negeri Sembilan (JPNS), Datuk Abdullah Mohamad.
Menurut beliau, pendekatan tersebut juga diyakini dapat meningkatkan penceburan modal insan tempatan dalam lingkungan industri inovasi negara ini.
''Ini amat penting kerana kita tidak mahu orang asing menguasai bidang ini disebabkan kita tidak mempunyai tenaga yang berkeupayaan dan berkemahiran untuk memacunya sendiri," jelas Puad.
Diminta mengulas mengenai bilangan pelajar yang menceburi bidang teknik dan vokasional di negara ini, Puad memberitahu, peratusannya sangat kecil dan beberapa pendekatan perlu dibincangkan untuk melihat perubahan kelak.
''Berdasarkan laporan, hanya enam peratus mewakili pelajar bidang teknik dan jika ditambah dengan pelajar vokasional jumlah keseluruhannya hanya sembilan peratus.
''Saya akan berbincang secara komprehensif berhubung semua pendekatan dan cadangan baru dengan Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin di bawah Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) nanti," katanya.
Tambah Puad, bagaimanapun, apa yang lebih penting adalah untuk melahirkan insan yang berkualiti dan seimbang dari segi rohani dan jasmani menerusi sebarang trend yang berubah dalam sistem pendidikan negara ini.

0 comments: