Wednesday, June 10, 2009

Masalah, beban 350,000 guru diberi perhatian

LANGKAWI: Kementerian Pelajaran memberi perhatian serius terhadap pandangan 25 kesatuan dan persatuan yang mewakili kira-kira 350,000 guru seluruh negara, khususnya berkaitan isu beban tugas, kenaikan pangkat dan elaun di pedalaman. Timbalan Menterinya, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata kementerian akan memperincikan setiap permasalahan sebelum menyiapkan kertas cadangan untuk dibentangkan kepada kerajaan bagi penilaian.
"Isu beban tugas, kenaikan gred perkhidmatan dan elaun yang menjadi topik hangat dalam perbincangan bersama pemimpin kesatuan guru selama dua hari berakhir hari ini (semalam) akan diberi perhatian. "Ketika ini warga guru turut dibebankan dengan kerja perkeranian dan aktiviti kokurikulum, sekali gus menjejaskan tumpuan mereka di bilik darjah," katanya pada sidang media selepas menutup Mesyuarat Wacana Profesional Kesatuan Guru di sini, semalam. Terdahulu, Mohd Puad turut menyertai bengkel bagi membincangkan isu itu secara mendalam bersama lebih 50 pemimpin dan ahli jawatankuasa mewakili 21 kesatuan dan persatuan guru dari seluruh negara.
Beliau berkata, selepas merasai sendiri keperitan guru di kawasan pedalaman khususnya di Pahang, Sarawak dan Sabah, beberapa perkara yang diketengahkan pemimpin kesatuan dan persatuan guru itu wajar dikaji semula. "Ketika ini kementerian membayar elaun guru di pedalaman iaitu RM500, RM1,000 dan RM1,500 mengikut kategori kawasan. "Beberapa perkara lain yang turut dibincangkan ialah Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), kurikulum sekolah rendah, pemberian insentif bagi guru yang berkelulusan sarjana dan doktor falsafah," katanya.

0 comments: