Monday, June 22, 2009

Sekolah ditutup jika H1N1 merebak

KEPALA BATAS 20 Jun - Kementerian Pelajaran tidak menolak kemungkinan akan menutup Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Jalan Davidson, Kuala Lumpur jika berlaku penularan penyakit influenza A (H1N1) ekoran salah seorang muridnya telah disahkan dijangkiti wabak itu.
Timbalan Menterinya, Dr. Puad Zarkashi berkata, pihaknya sedang menunggu arahan daripada Kementerian Kesihatan jika wujud keperluan menutup sekolah berkenaan bagi mengelak penularan wabak tersebut.
"Kita percaya Kementerian Kesihatan akan memaklumkan apa tindakan yang perlu dibuat dan akan patuh dan memberi sokongan pada sebarang cadangan dan arahan," katanya kepada pemberita selepas melawat Sekolah Kebangsaan (SK) Paya Keladi di sini hari ini.
Beliau diminta mengulas kes seorang murid perempuan berusia 11 tahun SJKC Jalan Davidson yang disahkan antara tujuh kes terbaru yang dijangkiti wabak itu hari ini.
Ekoran perkembangan terbaru itu, 51 rakan sekelas murid tersebut dikuarantin di rumah masing-masing.
Puad berkata, pihaknya difahamkan bahawa Kementerian Kesihatan sudah membuat tindakan lanjut termasuk mengadakan pemeriksaan di sekolah tersebut bagi memastikan wabak itu tidak merebak.
Beliau bagaimanapun menasihatkan ibu bapa murid sekolah berkenaan supaya tidak panik kerana pihaknya dan Kementerian Kesihatan sedang berusaha menangani kes tersebut sebaik mungkin.
"Pada masa sama, Kementerian Kesihatan juga akan diminta membuat pemeriksaan rambang ke atas beberapa lagi sekolah di ibu negara yang mungkin turut dijangkiti wabak tersebut.
"Tetapi kita minta ibu bapa supaya tidak bimbang kerana kita sedang dan akan melakukan tindakan sewajarnya bagi memastikan perkembangan ini ditangani dengan sebaik mungkin," tambahnya.
Beliau turut menggesa semua sekolah supaya membuat laporan kepada Kementerian Kesihatan jika mendapati ada murid mereka yang mengalami simptom H1N1.

0 comments: