Tuesday, July 14, 2009

105 pelajar cemerlang SMKA JB terima anugerah

JOHOR BAHRU - Seramai 105 pelajar cemerlang Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008 Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Johor Bahru di sini menerima Anugerah Cemerlang kelmarin.
Selain itu seramai 40 pelajar cemerlang tingkatan 1, 2 dan 4 tahun 2008 turut menerima penghargaan yang disampaikan oleh Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi.
Turut menerima Anugerah Ibnu Khaldun ialah Aiman Afiq Mohd. Shah, 18, pelajar terbaik SPM dan Ahmad Uzair Johan, 18, menerima Anugerah Al-Bukhari kerana kecemerlangannya dalam kepimpinan, akademi dan sahsiah secara keseluruhan.
Sementara itu, Nurul Khamisyatul Syafiqah Abd. Razak, 18, yang kini menuntut di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Nilam Putri, Kelantan dipilih sebagai penerima Anugerah Aisyah Al-Humara.
Pengetua SMK Agama Johor Bahru, Mariam Ibrahim berkata, pencapaian serta kejayaan yang diraih sepanjang tahun lalu adalah hasil kesepaduan pemikiran, perancangan dan tindakan seluruh warga pendidik dan pelajar sekolah berkenaan.
"Kecemerlangan yang diraih memerlukan pengorbanan, komitmen dan perancangan yang baik. Kecekalan dan kesungguhan dalam menimba ilmu di samping bergiat aktif serta memberikan komitmen yang baik dalam semua aktiviti kurikulum dan kokurikulum dapat melahirkan pelajar yang hebat dan mantap," katanya.
Menurutnya, para pelajar perlu berbangga kerana kejayaan yang diraih setanding dengan pelajar di Sekolah Kebangsaan (SK).
Dalam pada itu, Mohd. Puad dalam ucapannya berkata, kini ramai ibu bapa yang 'berlumba-lumba' menghantar anak mereka ke sekolah agama sehingga ada yang terpaksa menggunakan surat sokongan kerana kemasukan yang terhad.
Bagi mengatasi masalah tersebut, kerajaan bercadang menambah sekolah menengah agama dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).
"Sekarang ini nak masuk SMK Agama saingan sengit dan ada yang terpaksa minta surat sokongan. Ramai ibu bapa yang sudah melihat kecemerlangan sekolah agama.
"Kerajaan akan mempertimbangkan keperluan untuk membina sekolah agama sejajar dengan permintaan. Ini kerana sekolah agama bukan sahaja melahirkan pelajar cemerlang akademik tapi pembentukan modal insan yang seimbang."

0 comments: