Wednesday, July 15, 2009

Kerajaan tidak akan teruskan dasar PPSMI

KOTA KINABALU - Kerajaan tidak akan tunduk kepada desakan mana-mana pihak yang mahu dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) diteruskan.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, pemansuhan dasar itu dibuat setelah kajian terhadap keberkesanan pelaksanaannya dilakukan.
"Ini bukan keputusan yang dibuat dalam masa sehari, langkah ini diambil untuk kepentingan rakyat, buat apa kita teruskan dasar yang kurang berjaya.
"Contohnya kita lihat pencapaian Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) sejak dilaksanakan pada 2003, telah jatuh daripada 85 peratus kepada 83 peratus," katanya.
Beliau berucap pada Persidangan Profesionalisme Pengelola Sekolah-sekolah Malaysia (PPSSM) 2009 kali ke-31 di sini hari ini.
Sehubungan itu, beliau meminta semua pihak termasuk media massa supaya berhenti memainkan isu tersebut kerana keputusan muktamad sudah dibuat untuk kepentingan semua.
Sementara itu, katanya, semua sekolah baru yang dirancang di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) tetapi tidak sempat dibina, akan diberi keutamaan dalam RMK-10.
Puad berkata, bagi mengatasi keperluan tersebut, sekolah kabin akan dibina bagi memastikan pengajaran dan pembelajaran tidak terganggu.
"Di Sabah, beberapa sekolah baru tidak dapat dibina adalah kerana masalah tanah dan peruntukan seperti beberapa sekolah di Sukau, Kinabatangan dan Kudat," katanya.
Dalam perkembangan lain, kementeriannya sedia menimbang permintaan PPSSM supaya elaun khas diberi kepada para pengelola kerana mereka tidak pernah menikmati kemudahan tersebut.
Katanya, insentif itu adalah wajar kerana tugas dan tanggungjawab pengelola yang berat malah kadang kala terpaksa bertugas sepanjang minggu.

0 comments: