Thursday, July 16, 2009

Kesusasteraan Inggeris diajar semula di sekolah rendah, menengah tahun depan

KOTA KINABALU - Kerajaan akan memperkenalkan semula mata pelajaran Kesusasteraan Inggeris di sekolah rendah dan menengah tahun depan bagi memantap penguasaan pelajar dalam bahasa itu.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, langkah tersebut selaras dengan pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) baru-baru ini.
''Langkah ini tepat pada masanya kerana Sains dan Matematik tidak akan diajar lagi dalam bahasa Inggeris, jadi kita memperkenal semula mata pelajaran Kesusasteraan Inggeris,'' katanya.
Beliau berucap pada Persidangan Profesionalisme Pengelola Sekolah-sekolah Malaysia (PPSSM) 2009 kali ke-31 di Hotel Beverly, di sini semalam.
Mohd. Puad berkata, usaha lain yang akan dilakukan kerajaan bagi meningkatkan penguasaan bahasa tersebut termasuk mengambil 600 guru pencen secara kontrak dan 1,000 guru asing dari Australia dan Britain.
Menurutnya, ketika ini, terdapat 38,000 guru bahasa Inggeris di seluruh negara dengan hanya 900 orang guru pakar dalam bahasa berkenaan.
Beliau memberitahu, daripada jumlah tersebut, 600 orang ditempatkan di sekolah menengah sementara bakinya di sekolah rendah.

0 comments: