Thursday, January 28, 2010

BEZA MIDDLE MALAYSIA DAP DAN REFORMASI PKR DENGAN GAGASAN 1 MALAYSIA, JUARA RAKYAT, PARTI WASATAN DAN PARTY CENTRIST.




Today at 12:50pm Edit Note Delete

Dalam ucapannya sempena Persidangan Kebangsaan DAP pada 17 Januari 2010 lalu, Lim Guan Eng mencadangkan DAP mebawa slogan baru 'Middle Malaysia'. Middle Malaysia pada beliau bermaksud, kesederhanaan, kerjasama bukan konflik, permuafakatan bukan konfrontasi, inklusif bukan eksklusif, menghormati diversiti, memberi peluang yang sama dan menolak diskriminasi. Dia menuduh UMNO mengamalkan Kroni Malaysia dan lebih mementingkan warna kulit. Tetapi dia juga menegaskan, Middle Malaysia turut bermaksud, segala kekayaan, peluang dan hasil mahsul adalah hak milik bersama rakyat Malaysia keseluruhannya.
2. Sebenarnya, Middle Malaysia adalah sama dengan Malaysian Malaysia. Isi sama cuma nama sahaja yang diperbarukan. Ayat terakhir itu kalau diteliti secara halus bermakna ia tidak akan berpaksikan kepada Perlembagaan Persekutuan. Perlembagaan Persekutuan cukup jelas menyebut Perkara 153 mengenai Hak Istimewa Melayu. Dasar affirmatif tersebut bertujuan keadilan, supaya kekayaan tidak dibolot oleh satu kaum sahaja.
3. Tetapi kenapakah Guan Eng membangkitkan soal 'Middle Malaysia' sekarang ini? Ia tidak sukar untuk difahami. DAP dan pembangkang tersepit dan menjadi defensif apabila Perdana Menteri membawa gagasan baru yang realistik iaitu 1 Malaysia dan Juara Rakyat. Sebelum ini mereka berbangga dengan slogan reformasi yang dianggap dapat menangkap imaginasi rakyat Malaysia khususnya orang muda. Tetapi slogan itu sudah mati apabila pembangkang terus bergelut berbagai masalah terutamanya di negeri yang mereka perintah.
4. DAP bimbang dengan senario ini. Kemelut dalaman PAS dan PKR mengancam kepercayaan orang Melayu terhadapnya. Oleh itu dia mengutarakan slogan baru 'Middle Malaysia untuk melawan gagasan Perdana Menteri yang semakin polular dan diterima. Dia menggunakan Middle Malaysia kerana tidak mahu meninggalkan Malaysian Malaysia yang menjadi ideologi politik mereka sekian lama.
5. Cuma Guan Eng agak ketinggalan. Sebenarnya apa yang disebut Middle Malaysia itu sudah disebut oleh Dato Najib dalam ucapan dasarnya di Perhimpunan Agung UMNO pada 15.10. 2009 tahun lalu. Dalam para 32 ucapan tersebut Dato Najib menyebut UMNO tidak boleh memperjuangkan nasib kelompok kecil sahaja. UMNO adalah parti inklusif yang mendahulukan rakyat. Sebab itu persepsi UMNO parti untuk cari makan mesti dibuang jauh jauh.
6. Dalam para 33 Dato Najib menjelaskan lagi, UMNO mesti bersifat sebagai parti 'Wasatan' iaitu 'bersederhana' atau katanya dalam istilah sains politik 'The Centrist Party' yang bukan ultra kiri atau ultra kanan. Ini bermakna UMNO bukan parti ekstrem atau mengutamakan warna kulit seperti dakwa Guan Eng. Jadi apakah benda baru yang mahu dibawa oleh Lim Guan Eng? Slogan Middle Malaysia sebenarnya sekadar untuk mengelakkan DAP tertekan dengan gagasan 1 Malaysia berbanding Malaysian Malaysia yang sebenarnya ekstrem. DAP mahu mengelak daripada menjadi terus defensif di atas kelemahan pentadbiran mereka dan rakan kongsi yang lain.
7. Sebenarnya Guan Eng telah meniru empat kerukunan hidup Rakyat Malaysia yang sudah menjadi amalan Barisan Nasional sekian lama. Empat rukun itu ialah, permufakatan atau consensus, kesederhanaan atau moderation, inklusif bukannya eksklusif dan keadilan kepada semua kaum. Amalan itulah yang menyebabkan BN dapat bertahan lama, mempunyai satu manifesto, satu lambang, satu slogan, satu nakhoda yang menyebabkan Malaysia menjadi aman damai dan membangun pesat selepas rusuhan kaum 1969.
8. Tetapi bagaimanakah Middle Malaysia DAP akan terlaksana, sedangkan mereka gagal mengatasi perbezaan sesama sendiri seperti konflik antara Khalid Samad dan Zulkifli Nordin. Zulkifli menuduh Anwar diktator kerana marah tindakannya membuat laporan polis terhadap Khalid atas isu kalimah Allah. DAP sendiri cakap lain buat lain. Kebanyakan isu yang dibawanya di parlimen ialah isu orang Cina sahaja seperti isu SJKC. Mereka tidak pernah membangkitkan isu sekolah Kebangsaan di pendalaman terutamanya di Sabah dan Sarawak yang masih menggunakan bangunan kayu dan daif. Kita tidak boleh melupakan isu ketuk ketampi yang mereka sangka perempuan berketurunan Cina. Riuh rendah DAP membela wanita itu di parlimen. Tetapi apabila sah perempuan itu sebenarnya berketurunan Melayu, DAP diam menyepi.
9. Begitu juga kalau ada penjenayah keturunan India atau Cina mati ditembak polis, DAP khusunya Kulasegaran akan sebok mengkritik polis dan berani menuduh polis pilih kasih dalam tindakannya. Penjenayah dibela seperti hero. Malangnya kalau kes seumpama itu melibatkan penjenayah Melayu, mereka berdiam diri. Jadi siapakah yang ekstrem di sini kalau bukan DAP. Siapakah yang berani menuduh MCA gagal membela kaum Cina kalau bukan DAP. DAP berbuat demikian kerana mahu dilihat sebagai pembela nasib orang Cina. Maksudnya DAP tahu ia bergantung hidup kepada sokongan orang Cina. Kalau begitu apakah DAP bukan parti warna kulit?
10. DAP bangga menjadikan penggunaan tulisan Cina, Tamil, Bahasa Melayu dan Jawi ke atas papan tanda jalan jalan di Pulau Pinang sebagai bukti amalan 'Middle Malaysia'. Tetapi kalau mahu dibuat perbandingan sudah tentu ia tidak dapat mengatasi sumbangan besar kerajaan BN yang terus mempertahankan kewujudan sekolah berbagai aliran termasuk memberikan peruntukan besar terhadap sekolah sekolah SJK dan SJKT. Inilah bukti kejayaan budaya kesederhanaan, mufakat, keadilan dan inklusif yang diamalkan oleh kerajaan Barisan Nasional.
11. Justeru, slogan Middle Malaysia bukan satu yang original. Ia sudah menjadi amalan kerajaan BN. Middle Malaysia umpama lipstik baru yang akan pudar apabila terkena air. Berbanding dengan 1 Malaysia dan Juara Rakyat, keduanya adalah gagasan yang realistik, ada NKRA, ada war room, ada program seperti Klinik 1 Malaysia, dan berbagai pendekatan hands on seperti walkabout.
12. Sedangkan Anwar Ibrahim juga sedang melakukan walkabout dan raod show atas isu peribadi iaitu kes mahkamahnya. Apaka kaitannya dengan kepentingan rakyat. Ia hanya membuang masa rakyat, hanya untuk membakar semangat, memanaskan emosi orang, penuh dengan tuduhan yang boleh mengheret kepada demonstrasi jalanan. Apakah ini 'Middle Malaysia' yang mahu dibawa oleh Lim Guan Eng. Apa untungnya kepada rakyat dan negara?

0 comments: