Saturday, January 30, 2010

YB ZAHARIN PKR TUDUH LIM GUAN ENG DIKTATOR, CAUVINIS DAN BERPEMIKIRAN KOMUNIS



Menuduh Lim Guan Eng sebagai diktator mungkin dianggap biasa untuk orang politik yang tidak berpuas hati. Tetapi menuduh beliau sebagai cauvinis dan berpemikiran komunis sudah tentu mengejutkan dan boleh dianggap ledakan bom atom. Tuduhan itu amat berbahaya, Lim Guan Eng layak buat laporan polis. Berpemikiran komunis bermaksud, Lim Guan Eng sudah tentu mahu menjadikan negara ini negara Republik, anti Raja, anti Perlembagaan Persekutuan dan anti sistem demokrasi. Itu barangkali yang menyebabkan YB Zahraian dari PKR menuduh beliau sebagai cauvinis.
2. Tuduhan itu menyebabkan kredibiliti Lim Guan Eng mengenai gagasan baru beliau 'Middle Malaysia' hancur berkecaii. Siapa mahu percaya, jika rakan kongsi dan orang penting dalam PKR seperti YB Zaharain sendiri yang membuat tuduhan berani dan boleh dianggap melampau itu.
3. Sebelum ini saya sudah mengulas konsep 'Middle Malaysia' Lim Guan Eng. Dia kata Middle Malaysia mengutamakan kesederhaan, inklusif, demokratik, berkongsi kekayaan dan bermuafakat. Tetapi dengan tiga ayat 'diktator, cauvinis dan komunis' membuktikan hujah saya sebelum ini adalah betul. Lim Guan Eng hanya retorik dan gagal menunaikan janji. Middle Malaysia hanya untuk mengalih pandangan rakyat yang semakin meyakini gagasan 1 Malaysia dan Juara Rakyat. Pelancaran Pelan Transformasi Kerajaan (GTP) oleh Perdana Menteri membuktikan Barisan Nasional semakin jauh melakukan perubahan. Kita yakin Model Ekonomi Baru yang akan diumumkan tidak lama lagi oleh Perdana Menteri akan melengkapkan perubahan yang dijanjikan untuk rakyat.
4. Kemelut baru ini membuktikan Pakatan Rakyat tidak ada 'Chemistry' untuk dizahirkan. Ia tidak mampu untuk membentuk sebuah kerajaan yang kuat dan bersatu. Di peringkat negeri mereka sudah bertelegah. Maka bagaimana mereka boleh bekerjasama dan berkongsi kuasa di peringkat pusat. Paling mengejutkan apabila Zahrain berani mendedahkan, Lim Guan Eng gagal memenuhi janji pilihanraya dan suka menuduh orang yang mengkritiknya sebagai agen UMNO.
5. Tuduhan terbaru Zahrain itu menguatkan keyakinan kita untuk percaya bahawa tindakan bekas Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang iaitu Saudara Firdaus meletak jawatan sebagai Timbalan Ketua Menteri dan Adun Permatang Pasir adalah kerana tidak berpuas hati dengan Lim Guan Eng yang lebih mementingkan orang Cina dalam pentadbirannya . Dakwa Firdaus, orang dalam yang merancang menjatuhkan beliau dengan membuat berbagai tuduhan rasuah dan melaporkannya kepada SPRM.
6. Kemelut PKR dan DAP ini juga menjadi faktor penyebab kenapa bekas Setiausaha Agung PKR meletak jawatan baru baru ini. Sumber dalam mengatakan, beliau tidak berpuas hati dengan kelemahan pentadbiran Tan Sri Khalid Ibrahim yang suka tunduk kepada tekanan dua exco DAP khususnya Ronald Liew. Rondal Liew dikatakan mahu menjadikan Subang Jaya sebagai bandar hiburan 24 jam. Ronald Liew juga orang yang bertanggungjawab memaksa pihak Majlis Perbandaran memulangkan arak yang dijual tanpa mematuhi peraturan.
7. Justeru, sampai bila DAP mahu berselindung untuk mengatakan bahawa dia adalah parti 'Middle Malaysia', sedangkan DAP sebenarnya adalah parti cauvinis seperti yang didakwa oleh YB Zaharain. Dalam kemelut ini, apa pula pendirian PAS. Apakah PAS tidak serik dengan gelagat DAP, sehingga tanpa maruah mempertahankan Elizabeth Wong seorang lagi exco DAP yang dikaitkan dengan isu moral.

0 comments: