Monday, February 1, 2010

CABARAN UNTUK ANWAR: KENAPA TINDAKAN DISIPLIN SAHAJA? KENAPA TIDAK SIASAT ISU TIDAK PUAS HATI TIGA AHLI PARLIMEN PKR TERSEBUT



Ada empat orang anggota PKR yang akan disiasat oleh lembaga disiplin PKR. Tiga daripadanya ialah ahli parlimen iaitu Datuk Seri Zahrain Bayan Baru, Zulkifli Nordin Kulim Bandar Baru dan Tan Tee Beng Nibong Tebal. Berbanding dengan Zaid Ibrahim, ketiga tiga MP tersebut bergaduh dengan rakan kongsi PKR. Zulkifli dengan Khalid Samad dari PAS, manakala Zahrain dan Tan bergaduh dengan Lim Guan Eng dari DAP.
2. Apakah tindakan disiplin yang mahu diambil terhadap tiga MP nya itu wajar? Kenapakah Anwar lebih berminat untuk mengheret ketiga tiga MP tersebut ke Lembaga Disiplin parti? Apakah dia lebih mementingkan PAS dan DAP yang menjadi rakan kongsinya. Manakah yang lebih penting, iaitu mempertahankan rakan kongsi atau menyiasat sejauh manakah kebenaran isu yang menimbulkan rasa tidak puas hati dikalangan wakli wakil rakyat tersebut?
3. Anwar sudah tentu tidak sanggup dan tidak berani memperjudikan masa depan Pakatan Rakyat. Ini akan menghancurkan kredibilitinya sebagai pemimpin pembangkang. Dia akan dilihat sebagai terlalu lemah untuk merealisasikan kewujudan pakatan pembangkang. Apatah lagi mereka baru sahaja selesai mengadakan konvensyen Pakatan Rakyat dengan berbagai resolusi dan janji yang muluk muluk. Lebih ketara, Anwar tidak mahu memperjudikan impiannya untuk menjadi Perdana Menteri. Kegagalan merealisasikan kewujudan Pakatan Rakyat bermakna Anwar semakin jauh daripada mimpi besarnya itu.
4. Oleh itu bagi Anwar, mengambil tindakan disiplin merupakan jalan selamat berbanding tindakan menyiasat isu rasa tidak puas hati yang dibangkitkan. Tetapi hakikatnya kredibiliti Anwar dan PKR yang mahu menjadi parti yang demokratik dan mempertahankan kepentingan rakyat sudah semakin dipersolkan. Kenapa Anwar tidak mahu menyiasat segala perkara yang dibangkitkan oleh ketiga tiga wakil rakyat tersebut khususnya yang dibangkitkan oleh Zahrain dan Tan. Kesemua perkara yang dibangkitkan oleh kedua wakil rakyat tersebut adalah berkaitan dengan isu rakyat di mana PKR sendiri sering mendakwa dia adalah parti yang membawa suara rakyat.
5. Tuduhan mereka terhadap Lim Guan Eng adalah serius. Zahrain kata Lim diktator, perkauman dan tidak telus. Dengan tersiarnya cerita gerai gerai orang Melayu yang dirobohkan tanpa belas kesihan, maka ini satu lagi retorik 'Middle Malaysia' yang momokkan oleh Lim Guan Eng. Kita terkejut dengan tindakan berat sebelah Guan Eng apatah lagi apabila Zahrain mendakwa Ketua Menteri itu tidak telus kerana dia sendiri yang mempengerusikan mesyuarat Lembaga Tender. PKR patut siasat kebenaran semua tuduhan tersebut. Jika tidak, Anwar boleh dianggap pembohong dan tuduhan sebelum ini yang mengatakan dia 'pengkhianat Melayu' boleh dipercayai.
6. Ahli Parlimen Nibong Tebal memang kurang dikenali sebelum ini. Di Dewan Rakyat dia tidak begitu menonjol. Tetapi apabila dia begitu berani menuduh Guan Eng sebagai pemimpin yang tidak ada kelas, maka bukankah itu bermakna ia adalah 'undi tidak percaya' terhadap Ketua Menteri tersebut. Pendedahannya perlu disiasat oleh PKR. Rakyat pun mahu tahu. Tan kata mereka seperti 'peminta sedekah' terhadap kerajaan DAP walaupun berkongsi kuasa di Pulau Pinang. Guan Eng pilih kasih dalam soal peruntukan wakil rakyat dan melayan PKR seperti parti orang Melayu. Ini tudahan yang sama seperti yang dibuat oleh Zahrain bahawa Lim Guan memang mengamalkan dasar perkauman.
7. Justeru kalau Anwar dan PKR hanya mahu mengambil tindakan disiplin terhadap wakil rakyat tersebut dan tidak mahu menyiasat kebenaran tuduhan mereka, maka sebenarnya Pakatan Rakyat adalah sah bukan parti gabungan yang boleh menandingi amalan Barisan Nasional. Setelah menerima 'signal' kuat daripada rakyat dalam PRU ke 12, Perdana Menteri mengambil pendekatan responsif dengan berbagai perubahan yang mengutamakan denyut nadi rakyat. Jauh berbeza dengan Anwar yang hanya melindungi kelemahan rakan kongsinya dan menyapu di bawah permaidani segala isu rakyat yang dibangkitkan oleh ahli ahli parlimennya. Semoga rakyat insaf melihat muslihat Anwar selama ini.

0 comments: