Sunday, September 26, 2010

DILEMA ANTARA MALAY FIRST DAN MALAYFOBIA

Lim Kt Siang puji mereka yang berani mengistiharkan dirinya, 'i am Malaysian first, Malay second'. Iaitu mengutamakan dirinya sebagai rakyat Malaysia terlebih dahulu dan bangsa sebagai perkara kedua penting.



Isu ini mula dibangkitkan oleh Lim Kit Siang dalam sidang Parlimen yang lalu. Katanya dia sokong 1Malaysia, dengan syarat bangsa mestilah diletakkan sebagai perkara kedua, seperti 'i am Malaysian first and Chinese second'. Dia kemudian cabar penyokong kerajaan termasuk menteri supaya berani istihar diri mereka, iaitu i am Malaysia first and Malay second. Persoalannya, perlukah kita layan cabaran Lim Kit Siang itu? Perlukah isu ini dipolimikkan. Apa untungnya jika kita kata, ' i am Malaysian first and Malay second'.

Ia sama jika kita berdebat tentang mana dulu antara 'telor dengan ayam'. Kalau dibahaskan, maka ia tidak akan berkesudahan. Akhirnya akan terbitlah hujah hujah yang mencarut dan tidak rasional. Ia membuang masa dan tidak menyelesaikan sebarang masalah. Yang nyata, telor dan ayam sama penting. Kedua duanya disukai dan sama sedap. Matlamatnya ialah, apakah ianya sedap, mengenyangkan dan berkhiasat. Ia bertambah sedap jika kita pandai memasaknya dengan berbagai cara. Pokoknya ia bergantung kepada kebijaksanaan dan kebolehan manusia itu sendiri.


Apa salahnya kita mengaku, i am Malay first and Malaysian second. Negara dan bangsa tidak boleh dipisahkan. Bangsa adalah akar, sumber budaya dan jati diri kita. Tanpa akar dan jati diri, kita tidak dapat membentuk sebuah negara bangsa. Kalau kita sudah melupakan rupa bentuk dan jati diri bangsa, maka kita akan menjadi bangsa yang liberal, mudah dibeli, hilang jati diri, tidak berakal dan tidak berbudi. Bangsa seperti ini hanya melemahkan negara. Dia tidak tahu asal usulnya. Baginya apa pun tidak mengapa. Akhirnya bukan sahaja pemikirannya dijajah tetapi negaranya akan turut dijajah.


Sebab itu tidak salah seseorang itu mengaku diriny 'i am Malay first, i am Chinese first atau i am Indian first'. Semua memahaminya kerana dalam konteks Malaysia kepelbagaian adalah aset atau kekuatan dan bukannya liabaliti. Dalam konteks ini Dato Nik Aziz turut terperangkap, bila berkata dia tidak bangga mengaku dirinya sebagai orang Melayu. Dia lebih bangga dipanggil sebagai orang Islam. Apakah Nik Aziz lupa, dari segi fitrah, Allah turunkan manusia lebih dulu ke bumi sebelum Allah menurunkan agamanya. Allah menjadikan manusia berperingkat, berbangsa bangsa, lelaki dan perempuan supaya mereka mengenali antara satu dengan lain.


Ini yang dikatakan sebagai multi level identities atau pun hirarchy of identities. Sebab itu sebuah negara bermula dengan kampong, mukim, daerah, negeri dan kemudian barulah negara. Maka dia kena ingat akarnya yang bermula dari kampong. Jika tidak, dia sebenarnya meruntuhkan asal usulnya. Sebab itu mana mana pemimpin UMNO jika dia mengatakan dirinya sebagai Malaysian first, Malay second, sebenarnya dia menyanggah perlembagaan, perjuangan dan tujuan penubuhan UMNO itu sendiri.


Oleh itu cabaran Lim Kit Siang hanyalah merupakan satu perangkap halus. Malangnya sudah ada orang Melayu yang terperangkap. Sedangkan Lim Kit Siang sebagai individu yang melontarkan idea itu sendiri bersikap cakap tidak serupa bikin. Apa tidaknya, dia boleh kata, i am Malaysian first and Chinese second. Hakikatnya, tindak tanduk beliau lebih kecinaan iaitu 'i am Chinese first, Malaysian second'. Perjuangan politiknya tidak sama dengan apa yang dia laungkan. Semuanya bersifat perkauman. DAP hanya berminat dalam isu yang membabitkan satu kaum. Cukup jelas DAP menang kerana sokongan pengundi Cina. Tanpa undi Cina mereka tidak akan menang. Sebab itu mereka terus memainkan isu orang Cina, kerana itu sumber mereka meraih undi dan kemenangan dalam pilihanraya selama ini.
Apabila ada pemimpin Melayu yang menyatakan ' i am Malaysian first and Malay second', sebenarnya dia dilanda sindrom 'Malayfobia'. Sindrom 'Malayfobia' cukup bahaya dan boleh mengancam jatidiri bangsa. Wajar semua pihak membenterasnya.

0 comments: