Wednesday, November 4, 2009

Jangan abai kebersihan masjid

BATU PAHAT - Jawatankuasa masjid digesa tidak mengabaikan kebersihan dan keindahan masjid terutamanya tandas dan bilik air. Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, ini kerana aspek kebersihan bukan sahaja penting untuk kesihatan tetapi dituntut oleh Islam.
Menurutnya, pembinaan masjid yang besar dan indah tidak memberikan sebarang erti jika keadaan tandas dan sekelilingnya kotor dan tidak terurus.
"Pastikan masjid sentiasa berkeadaan bersih dan kemas agar kita dapat beribadat dengan selesa," katanya semasa merasmikan Majlis Pecah Tanah Pembinaan Masjid Jamek Punggur Kecil, Rengit di sini kelmarin.
Pembinaan masjid berharga RM1.5 juta itu bagi menggantikan bangunan masjid lama yang telah usang dan tidak selamat digunakan.
Dalam pada itu, Mohd. Puad yang juga Ahli Parlimen Batu Pahat mengingatkan kontraktor terbabit agar dapat menyiapkan masjid itu mengikut jadual yang ditetapkan oleh jawatankuasa berkenaan.
"Selain itu, kualiti pembinaan dan aspek keselamatan bangunan juga perlu diberikan keutamaan oleh kontraktor," katanya.
Pihaknya tidak teragak-agak untuk menyenaraihitamkan kontraktor yang didapati lewat menyiapkan sesuatu projek di kawasan Parlimen berkenaan, katanya.
"Ini kerana kelewatan menyiapkan projek akan merugikan rakyat dan kerajaan.

0 comments: