Saturday, December 11, 2010

PKR: PARTI KELUAR RAMAI RAMAI

Prof Dr. Redzuan Othman dari Universirti Malaya mendedahkan sokongan terhadap parti PKR semakin merosot. Sebenarnya tidak ada apa yang mahu dihairankan dengan kajian tersebut. Centre of gravity kepada PKR ialah Anwar. Tiada Anwar maka tiadalah PKR.
Semakin banyak Anwar buat silap maka semakin merudumlah parti itu. Pendedahan wikileaks mengenai kes mahkamahnya menyebabkan Anwar bengang kepala. Ia disiarkan oleh akhbar di Australia. Harapkan pagar pagar makan padi. Anwar berharap MPs Australia pertahankan dia, tetapi sebaliknya berlaku. Kalau bersalah, Anwar menjadi liabiliti dan PKR akan gulung tikar.

Terbaru Anwar menjaja seorang senator Autralia ke parlimen untuk membela kes mahkamahnya. Tetapi semua orang tahu Senator Nick Xenaphon adalah penyokong kuat kumpulan gay di Australia. Itulah Anwar, apa sahaja yang boleh menguntungkan dia, akan digunakan, termasuk tokoh tokoh Yahudi Amerika.


Kini PKR dilanda sindrom baru 3F iaitu family, fraud(penipuan) dan forgery(pemalsuan). Semua orang tahu PKR adalah parti keluarga. Sebagai ketua umum beliau lebih berkuasa daripada isterinya Wan Azizah yang menjadi presiden. Sekarang anaknya Nurul Azizah (Naib Presiden) dan anak emasnya Azmin (Timbalan Presiden) turut mengukuhkan cengkaman Anwar dalam PKR.
Satu lagi center of gravity kepada PKR ialah hubungan baik antara DAP dan PAS. Kalau kedua dua parti itu bergaduh dan berpisah PKR akan bungkus. Anwar takut perkara ini berlaku. Ia bertambah rumit kerana hingga hari ini PR belum dapat didaftarkan. PR tidak ada piagam seperti BN. Segala galanya bergantung bagaimana Anwar bermain wayang.
Apabila Anwar kata Lim Kit Siang akan dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri, ramai pemimpin PAS membantah. Pada mulanya Nik Aziz sanggup bercanggah dengan Ketua Dewan Ulamak PAS, tetapi kemudiannya membuat u turn dengan mengatakan bahawa Lim Kit Siang layak tetapi mesti memeluk Islam dan tidak meninggalkan sholat.
Sudah tentu Lim Kit Siang dan orang Cina akan kecil hati. Sanggupkah Lim Kit Siang masuk Islam hanya kerana mahu menjadi Timbalan Perdana Menteri? Macam mana dia mahu masuk Islam, bila melihat perangai Anwar dan cara PAS berdakwah.
Semua ini menyusahkan Anwar dan kalau PAS dan DAP tidak lagi sanggup bertahan untuk berpura pura dan berlakon kononnya hubungan mereka erat, mimpi Anwar untuk menjadi Perdana Menteri akan musnah dan PKR akan menjadi 'Parti Keluar Ramai Ramai'.

0 comments: